Terug
Gepubliceerd op 05/05/2025

2025_RMW_00023 - Klachtenreglement - Wijziging algemeen reglement inzake klachtenbehandeling - Goedkeuring

Raad van maatschappelijk welzijn
di 29/04/2025 - 21:00 zaal De Kersenpit
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Gebruikersreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Willem De Pauw, Voorzitter; Johan Deleu, Burgemeester; Evelien Beeckman, Schepen; Jan Couck, Schepen; Els Van Buggenhout, Schepen; Peter Beerens, Schepen; William Engels; Marijke De Vis; Jeroen Eenens; Patrick De Smedt; Luc De Ridder; Roland Mortier; Floris Van den Broeck; Jasper Baeyens; Tom Bosman; Liesbeth Vervloet; Bart Van Biesen; Luc De Visscher; Cindy Hermans; Linda Wyckaert; Kristel Wouters; Christel Ringoot, Algemeen Directeur

Afwezig

Wouter Van Driessche, Schepen; An Steppé

Secretaris

Christel Ringoot, Algemeen Directeur

Voorzitter

Willem De Pauw, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RMW_00023 - Klachtenreglement - Wijziging algemeen reglement inzake klachtenbehandeling - Goedkeuring

Aanwezig

Willem De Pauw, Johan Deleu, Evelien Beeckman, Jan Couck, Els Van Buggenhout, Peter Beerens, William Engels, Marijke De Vis, Jeroen Eenens, Patrick De Smedt, Luc De Ridder, Roland Mortier, Floris Van den Broeck, Jasper Baeyens, Tom Bosman, Liesbeth Vervloet, Bart Van Biesen, Luc De Visscher, Cindy Hermans, Linda Wyckaert, Kristel Wouters, Christel Ringoot
Stemmen voor 21
Jan Couck, Johan Deleu, Patrick De Smedt, Peter Beerens, William Engels, Els Van Buggenhout, Floris Van den Broeck, Roland Mortier, Marijke De Vis, Jeroen Eenens, Evelien Beeckman, Jasper Baeyens, Tom Bosman, Liesbeth Vervloet, Bart Van Biesen, Luc De Visscher, Cindy Hermans, Linda Wyckaert, Kristel Wouters, Luc De Ridder, Willem De Pauw
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_RMW_00023 - Klachtenreglement - Wijziging algemeen reglement inzake klachtenbehandeling - Goedkeuring 2025_RMW_00023 - Klachtenreglement - Wijziging algemeen reglement inzake klachtenbehandeling - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Om het proces van registratie, opvolging en afhandeling van klachten te optimaliseren, is het wenselijk om de klachtencoördinatie verder te automatiseren in 3P. Burgers kunnen zelden op een correcte manier een onderscheid maken tussen een klacht en een melding. Meer dan 90% van de ingekomen klachten/meldingen moeten worden overgezet naar 3P. Dit vraagt enorm veel tijd van de diensten. Door burgers rechtstreeks te laten melden in 3P boeken de diensten dus een grote tijdswinst. Voor de burgers verandert er weinig: zij worden vanop de website en de MijnburgerprofielApp niet doorgestuurd naar een mailformulier maar naar een formulier in 3P. 

Bovendien kan er rechtstreeks vanuit 3P gerapporteerd worden. Voorstel is om maandelijks een geanonimiseerd overzicht van de meldingen en klachten aan het CBS te bezorgen.

Regelgeving bevoegdheid

Art. 41 §1 15° van het decreet lokaal bestuur: Bevoegdheid gemeenteraad (niet toe te vertrouwen aan college) - klachtenbehandeling
<p>Artikel 41 &sect;1 15&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van een systeem van klachtenbehandeling</p>

Besluit

De raad van maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad van maatschappelijk welzijn keurt de wijziging van het algemeen reglement inzake klachtenbehandeling goed.

Artikel 2

Het algemeen klachtenreglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website.