Terug
Gepubliceerd op 05/05/2025

2025_RMW_00021 - Organisatiebeheersing - Organisatiebeheersrapport 2024 - Kennisneming

Raad van maatschappelijk welzijn
di 29/04/2025 - 21:00 zaal De Kersenpit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Willem De Pauw, Voorzitter; Johan Deleu, Burgemeester; Evelien Beeckman, Schepen; Jan Couck, Schepen; Els Van Buggenhout, Schepen; Peter Beerens, Schepen; William Engels; Marijke De Vis; Jeroen Eenens; Patrick De Smedt; Luc De Ridder; Roland Mortier; Floris Van den Broeck; Jasper Baeyens; Tom Bosman; Liesbeth Vervloet; Bart Van Biesen; Luc De Visscher; Cindy Hermans; Linda Wyckaert; Kristel Wouters; Christel Ringoot, Algemeen Directeur

Afwezig

Wouter Van Driessche, Schepen; An SteppĂ©

Secretaris

Christel Ringoot, Algemeen Directeur

Voorzitter

Willem De Pauw, Voorzitter
2025_RMW_00021 - Organisatiebeheersing - Organisatiebeheersrapport 2024 - Kennisneming 2025_RMW_00021 - Organisatiebeheersing - Organisatiebeheersrapport 2024 - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

In april 2025 werd een aangepast kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd. Het rapport organisatiebeheersing over 2024 werd dus opgemaakt volgens dit nieuw kader en de bijhorende leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen.   

Het organisatiebeheersrapport werd positief geadviseerd door het managementteam op 27 maart 2025.

Het rapport behandelt de acht prioritaire doelstellingen van het jaar 2024. In de bijlage zijn de volledige projectactieplannen opgenomen.

Regelgeving bevoegdheid

Art. 218-219 van het decreet lokaal bestuur: Organisatiebeheersing
<p>Art. 218:&nbsp;<span class="artikelversie">Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continu&iuml;teit van de werking van de gemeentelijke diensten.</span></p> <p><span class="artikelversie">Art. 219:&nbsp;<span class="artikelversie">Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.&nbsp;De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.</span></span></p>

Besluit

De raad van maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het organisatiebeheersingsrapport voor het jaar 2024.