Terug
Gepubliceerd op 23/05/2025

2025_GR_00118 - Informatieveiligheid - Jaarverslag Informatieveiligheid en GDPR-Incidenten - Kennisneming

Gemeenteraad
do 22/05/2025 - 20:00 trouwzaal en collegezaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Willem De Pauw, Voorzitter; Johan Deleu, Burgemeester; Evelien Beeckman, Schepen; Jan Couck, Schepen; Els Van Buggenhout, Schepen; Peter Beerens, Schepen; William Engels; Marijke De Vis; Jeroen Eenens; Patrick De Smedt; Luc De Ridder; Roland Mortier; Floris Van den Broeck; Jasper Baeyens; Tom Bosman; An SteppĂ©; Bart Van Biesen; Luc De Visscher; Cindy Hermans; Linda Wyckaert; Kristel Wouters; Christel Ringoot, Algemeen Directeur

Afwezig

Wouter Van Driessche, Schepen; Liesbeth Vervloet

Secretaris

Christel Ringoot, Algemeen Directeur

Voorzitter

Willem De Pauw, Voorzitter
2025_GR_00118 - Informatieveiligheid - Jaarverslag Informatieveiligheid en GDPR-Incidenten - Kennisneming 2025_GR_00118 - Informatieveiligheid - Jaarverslag Informatieveiligheid en GDPR-Incidenten - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Er werd een informatieveiligheidsplan opgemaakt voor de periode 2024-2026. Dit plan werd goedgekeurd door de gemeenteraad tijdens de zitting van 28 mei 2024.

Het "Jaarverslag informatieveiligheid 2024" werd opgemaakt door Luziane Lima - Data Protection Officer (DPO) bij C-Smart - en geeft een overzicht van de informatieveiligheidstoestand, de ontwikkelingen in 2024, de werkzaamheden verricht door de DPO en de door de DPO gevolgde opleidingen om aan haar opdracht te kunnen voldoen.

Het "GDPR Jaarverslag + incidentenregister 2024" geeft een overzicht en een beknopte beschrijving van de vastgestelde risico's en informatieveiligheidsincidenten in het kader van de GDPR-wetgeving.

Regelgeving bevoegdheid

Art. 218-219 van het decreet lokaal bestuur: Organisatiebeheersing
<p>Art. 218:&nbsp;<span class="artikelversie">Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continu&iuml;teit van de werking van de gemeentelijke diensten.</span></p> <p><span class="artikelversie">Art. 219:&nbsp;<span class="artikelversie">Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.&nbsp;De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.</span></span></p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag informatieveiligheid 2024 en het GDPR-verslag 2024.