Bij de aanleg van de Beekveldstraat is er onvoldoende aandacht besteed aan de ruimtelijke ordening binnen de straat. Reeds 25 jaar hebben de bewoners zich genoodzaakt gezien om hun voertuigen deels op de rijbaan en deels op de verhoogde berm of voetpad te parkeren. Dit is ontstaan door de beperkte breedte van de rijbaan, die slechts 5 meter bedraagt. Bij reglementair parkeren blijft er slechts één rijstrook over met een breedte van minder dan 3 meter, wat onvoldoende is voor kruisend verkeer en de doorgang voor hulpdiensten ernstig belemmert aangezien deze minimaal 3 meter vrije doorgang vereisen. s’ Avonds en tijdens het weekend is er ook een verhoogde parkeerdruk in de straat waardoor er ook weinig tot geen ruimte is over een afstand van 200m om in te voegen bij kruisend verkeer. Daarom zou de dienst Infrastructuur ter hoogte van huisnummers 2 en 35 het verkeersbord E9f aanbrengen en het einde van deze zones plaatsen ter hoogte van huisnummers 20 en 21.
Daarnaast wil de dienst Infrastructuur het bestaande zebrapad in de straat kritisch bekijken. Dit zebrapad wordt in de praktijk niet gebruikt. Daarom zou de dienst Infrastructuur het zebrapad afschaffen, aangezien er geen reële vraag naar is en het verwijderen ervan kan bijdragen aan een overzichtelijkere verkeerssituatie.
Recentelijk is er door de politie meer handhaving op parkeren in de straat, wat heeft geleid tot terechte parkeerboetes voor verschillende bewoners, maar ook tot frustraties. Dit benadrukt de noodzaak om een structurele oplossing te vinden voor dit probleem en deze situatie te verbeteren voor alle betrokken partijen.
De maatregel heeft betrekking op een weg waarover het gemeentebestuur het beheer heeft.
Op vraag van het college heeft de dienst Infrastructuur extra advies ingewonnen bij de verkeersadviesraad en een bevraging gedaan bij de bewoners van de Beekveldstraat. Zowel de Verkeersadviesraad als de bewoners geven duidelijk aan van de bestaande toestand te regulariseren. De bevraging leverde volgende resultaten op:
21/36 geeft aan de huidige parkeersituatie te regulariseren,
2/36 geeft de voorkeur aan correct parkeren op de rijbaan,
13/36 heeft geen reactie doorgegeven.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement goed om parkeren deels op de rijbaan, deels op de verhoogde berm toe te laten in de Beekveldstraat.
De borden E9f (parkeren deels op de verhoogde berm) worden geplaatst.
Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement goed om het zebrapad ter hoogte van Beekveldstraat 4 te verwijderen.