Terug
Gepubliceerd op 25/04/2024

2024_GR_00062 - Bestuurskrachtmeting/omgevingsanalyse - Voorstellen resultaten aan alle belanghebbenden - Kennisneming

Gemeenteraad
di 23/04/2024 - 19:00 GAC II, collegezaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Voorzitter; Inez De Coninck, Burgemeester; Evelien Beeckman, Schepen; Johan Deleu, Schepen; William Engels, Schepen; Jan Couck, Schepen; Roland Mortier, Schepen; Albert Beerens; Lutgard Van der Borght; Marijke De Vis; Joske Vermeir; Patrick De Smedt; Jeroen Eenens; Els Van Buggenhout; Floris Van den Broeck; Willem De Pauw; Jasper Baeyens; Linda Verbesselt; Eliane Laurent; Katty Van der Borght; Tom Bosman; Bart Peeters; Christel Ringoot, Adjunct Algemeen Directeur

Afwezig

Els Van Gucht

Secretaris

Christel Ringoot, Adjunct Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter Van Driessche, Voorzitter
2024_GR_00062 - Bestuurskrachtmeting/omgevingsanalyse - Voorstellen resultaten aan alle belanghebbenden - Kennisneming 2024_GR_00062 - Bestuurskrachtmeting/omgevingsanalyse - Voorstellen resultaten aan alle belanghebbenden - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Waarom deze studie? 

Steden en gemeenten kregen de voorbije jaren tal van nieuwe verantwoordelijkheden. Een interessante beweging, al is het voor kleinere besturen als Opwijk niet altijd evident om alles rond te krijgen. Daarbij komen nog onvoorziene uitdagingen zoals recentelijk de stijgende energieprijzen, het opvangen van Oekraïense vluchtelingen en klimaatveranderingen. 

Als gemeentebestuur willen we proactief kunnen handelen. Door een studie naar onze bestuurskracht kunnen we op een objectieve en gedragen manier zoeken naar structurele oplossingen om onze gemeente te versterken. De omgevingsanalyse zal ons helpen bij het bepalen van de beleidsprioriteiten in de volgende beleidsperiode. 

Hoe is de studie verlopen?  

Het onderzoek heeft in totaal zes maanden in beslag genomen en bestond uit vijf fases.

Tijdens fase 1 en 2 wisselden we informatie uit, bepaalden we wie we wanneer zouden spreken en stuurden we een bevraging uit. 

In de derde fase namen we interviews af met sleutelfiguren, organiseerden we een werksessie voor het MAT en de diensthoofden en analyseerden we al het verzamelde kwantitatieve en kwalitatieve materiaal. 

Van zodra we een beeld hadden van onze Opwijkse bestuurskracht, konden we in de vierde fase nadenken over mogelijke oplossingsrichtingen: hoe kunnen we onze bestuurskracht verhogen? Dit biedt het sluitstuk van de bestuurskrachtanalyse.

Tot slot, in de vijfde fase gebruikten we de bestuurskrachtanalyse als opstap richting de omgevingsanalyse. We vulden de interne analyse aan met cijfermateriaal over evoluties op ons Opwijkse grondgebied. Ook keken we naar bovenlokale tendensen. Vervolgens gingen we opnieuw in gesprek met een brede groep van medewerkers om de analyse uit te diepen en aan te vullen. 

Deze week - aan het einde van het traject - ligt IDEA Consult de resultaten uit de bestuurskrachtanalyse en omgevingsanalyse toe aan de gemeenteraad (26/03) en het personeel (28/03).

Regelgeving bevoegdheid

Art. 40-41 van het decreet lokaal bestuur: Bevoegdheden gemeenteraad
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt in openbare zitting kennis van de resultaten van de bestuurskrachtmeting en omgevingsanalyse.