Een kwaliteitsvol klachtenmanagement is een essentieel onderdeel van elke bestuursorganisatie. De burger moet een goede en betrouwbare dienstverlening kunnen krijgen. Zij verwachten dat eventuele vragen en bezwaren die ze formuleren correct en deskundig onderzocht en behandeld worden binnen een redelijke termijn.
Het gemeentebestuur streeft dan ook naar de best mogelijke dienstverlening, klantvriendelijkheid, vlotte afhandeling van aanvragen en dossiers. Desondanks gebeurt het toch dat iemand die niet tevreden is een klacht uit. Om die reden heeft het bestuur een reglement dat de klachtenbehandeling regelt. Ieder heeft het recht om kosteloos een klacht in te dienen over de handeling of werking van een bestuur.
De klachtencoördinator bezorgt volgens dit reglement jaarlijks aan de leden van de gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn ter kennisneming een rapport over de behandelende klachten (met weglaten van de privacygegevens).
De raad voor maatschappelijk welzijn (alsook de gemeenteraad) neemt kennis van het jaarverslag klachten 2023 van de gemeente en OCMW.