Terug
Gepubliceerd op 28/03/2024

2024_GR_00052 - Organisatiebeheersing - Organisatiebeheersrapport 2023 - Kennisneming

Gemeenteraad
di 26/03/2024 - 20:00 GAC II, collegezaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Voorzitter; Inez De Coninck, Burgemeester; Evelien Beeckman, Schepen; Johan Deleu, Schepen; William Engels, Schepen; Jan Couck, Schepen; Roland Mortier, Schepen; Albert Beerens; Lutgard Van der Borght; Marijke De Vis; Joske Vermeir; Patrick De Smedt; Jeroen Eenens; Els Van Buggenhout; Floris Van den Broeck; Willem De Pauw; Jasper Baeyens; Linda Verbesselt; Eliane Laurent; Katty Van der Borght; Tom Bosman; Bart Peeters; Christel Ringoot, Adjunct Algemeen Directeur

Afwezig

Els Van Gucht

Secretaris

Christel Ringoot, Adjunct Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter Van Driessche, Voorzitter
2024_GR_00052 - Organisatiebeheersing - Organisatiebeheersrapport 2023 - Kennisneming 2024_GR_00052 - Organisatiebeheersing - Organisatiebeheersrapport 2023 - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

In december 2023 werd een aangepast kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd. Het rapport organisatiebeheersing over 2023 werd dus opgemaakt volgens dit nieuw kader en de bijhorende leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen.

Het organisatiebeheersrapport werd positief geadviseerd door het managementteam op 7 maart 2024.

Het rapport behandelt 10 algemene thema's, per thema worden de belangrijkste realisaties van 2023 vermeld en toegelicht.

Regelgeving bevoegdheid

Art. 218-219 van het decreet lokaal bestuur: Organisatiebeheersing
<p>Art. 218:&nbsp;<span class="artikelversie">Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continu&iuml;teit van de werking van de gemeentelijke diensten.</span></p> <p><span class="artikelversie">Art. 219:&nbsp;<span class="artikelversie">Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.&nbsp;De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.</span></span></p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het organisatiebeheersingsrapport voor het jaar 2023.