Bewoners uit Asbeekweg en Kapenbergweg vragen om maatregelen te nemen tegen de onveiligheid voor de fietsers. Het sluipverkeer in de straat is een gekend probleem en door de werken op Kemmeken - Merchtem is het sluipverkeer nog toegenomen.
Asbeekweg en Kapenbergweg zijn opgenomen in de fietssnelweg F221 - OMA-route, waar deze straten zullen ingericht worden als fietsstraat. Er wordt voorgesteld om in afwachting van de realisatie van de fietssnelweg Asbeekweg en Kapenbergweg al aan te duiden als fietsstraat. De snelheid wordt beperkt tot 30 km/u en fietsers mogen niet ingehaald worden. Dit zal de veiligheid van de fietsers ten goede komen. Het voorstel om Asbeekweg en Kapenbergweg aan te duiden als fietsstraat wordt aan de bewoners meegedeeld.
De maatregel wordt gesignaleerd door de verkeersborden (F111). Aanvullend op de borden wordt het logo ook op de rijweg geschilderd, bij het begin van Asbeekweg en bij begin van Kapenbergweg.
De maatregel heeft betrekking op een weg waarover de gemeente het beheer heeft.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het college keurt het aanvullend reglement goed voor de aanduiding van Asbeekweg en Kapenbergweg als fietsstraat.
Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111.