Terug
Gepubliceerd op 02/03/2023

2023_GR_00037 - Verkaveling te Ringlaan, Beekveldstraat en Broeckehof (project Floris), beroepsprocedure - Tracé, plannen en kostprijsraming betreffende het uitvoeren van infrastructuurwerken - Weigering

Gemeenteraad
di 28/02/2023 - 20:00 Raadzaal GAC II
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Voorzitter; Albert Beerens; Lutgard Van der Borght; William Engels, Schepen; Johan Deleu, Schepen; Jan Couck, Schepen; Marijke De Vis; Joske Vermeir; Patrick De Smedt; Inez De Coninck, Burgemeester; Jeroen Eenens; Els Van Buggenhout; Roland Mortier, Schepen; Floris Van den Broeck; Els Van Gucht; Evelien Beeckman, Schepen; Willem De Pauw; Jasper Baeyens; Linda Verbesselt; Bert De Wel; Eliane Laurent; Katty Van der Borght; Tom Bosman; Christel Ringoot, Adjunct Algemeen Directeur

Afwezig

Katleen Biesemans, Algemeen Directeur

Secretaris

Christel Ringoot, Adjunct Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter Van Driessche, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00037 - Verkaveling te Ringlaan, Beekveldstraat en Broeckehof (project Floris), beroepsprocedure - Tracé, plannen en kostprijsraming betreffende het uitvoeren van infrastructuurwerken - Weigering

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Albert Beerens, Lutgard Van der Borght, William Engels, Johan Deleu, Jan Couck, Marijke De Vis, Joske Vermeir, Patrick De Smedt, Inez De Coninck, Jeroen Eenens, Els Van Buggenhout, Roland Mortier, Floris Van den Broeck, Els Van Gucht, Evelien Beeckman, Willem De Pauw, Jasper Baeyens, Linda Verbesselt, Bert De Wel, Eliane Laurent, Katty Van der Borght, Tom Bosman, Christel Ringoot
Stemmen voor 23
Tom Bosman, Jasper Baeyens, Bert De Wel, Willem De Pauw, Katty Van der Borght, Eliane Laurent, Evelien Beeckman, Marijke De Vis, Jeroen Eenens, Lutgard Van der Borght, Els Van Gucht, Linda Verbesselt, Inez De Coninck, Jan Couck, Johan Deleu, Joske Vermeir, Patrick De Smedt, Albert Beerens, William Engels, Els Van Buggenhout, Floris Van den Broeck, Roland Mortier, Wouter Van Driessche
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00037 - Verkaveling te Ringlaan, Beekveldstraat en Broeckehof (project Floris), beroepsprocedure - Tracé, plannen en kostprijsraming betreffende het uitvoeren van infrastructuurwerken - Weigering 2023_GR_00037 - Verkaveling te Ringlaan, Beekveldstraat en Broeckehof (project Floris), beroepsprocedure - Tracé, plannen en kostprijsraming betreffende het uitvoeren van infrastructuurwerken - Weigering

Motivering

Argumentatie

Adviesinstanties mét hernieuwde adviesaanvraag binnen beroepsprocedure: 

Naar de volgende adviesinstanties werden naar aanleiding van de gewijzigde projectinhoudversie PIV3 door de Deputatie hernieuwde adviesaanvragen verstuurd, onderstaand overzicht geeft de nieuwe adviezen weer.

Federale overheidsdienst Binnenlandse zaken herbevestigt het gunstige advies van 25 januari 2022.

De provincie Vlaams-Brabant, dienst waterlopen bracht op 20 januari 2023 een bericht van 'geen advies' uit.  Overeenkomstig artikel 3 en 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, is de gemeente Opwijk de bevoegde adviesinstantie.

Infrabel bracht op 10 januari 2023 een voorwaardelijk gunstig advies uit.  Infrabel vraagt een bouwvrije zone van 10 meter t.a.v. de vrije rand van het spoor (= 4,5 meter van de buitenste spoorstaaf of onderkant talud). Hieraan is voldaan wanneer er niet ontsloten wordt richting Broeckehof.  De veiligheidsafstanden en de algemene voorwaarden m.b.t. bouwaanvragen dienen strikt te worden nageleefd.

De NMBS bracht op 09 januari 2023 een negatief advies uit. 

De NMBS verleent een negatief advies voor bovengenoemd project om volgende reden:    
1) De plannen van de verkaveling stemmen niet overeen met de plannen van de omgevingsaanleg. Zo is er aan de oostzuid-zijde een brede weg voorzien vanaf de Beekveldstraat naar de Broeckehof terwijl deze op de plannen van de omgevingsaanleg geheel ontbreekt. 

2) Tevens wordt omtrent deze wegenis vragen gesteld omtrent de overeenstemming met zowel de bestemming als de voorschriften vanuit het RUP Gasthuis.  Deze weg is ons inziens grotendeels gelegen in de deelzone voor landschapspark.  In de zone artikel 3 bis Deelzone voor landschapspark wordt op het grafisch plan van het RUP een indicatief tracé aangeduid.  In de bijhorende voorschriften wordt ook verwezen naar art.10 bis waarbij minstens wordt aangegeven dat de aanduiding van de locatie richtinggevend is.  In huidig ontwerp benadert de voorgestelde locatie niet eens de richtinggevende locatie.  Ook de voorschriften inzake voldoende uitrusting voorzien niet in private aansluitingen zoals elektriciteit of riolering.

3) Anderzijds dient te worden aangegeven dat de weg Broeckehof gelegen is op eigendom van de NMBS en dat voor nieuwe ontsluitingen er een juridische overeenkomst dient afgesloten te worden gezien dit een erfdienstbaarheid met zich teweeg brengt. In huidig dossier is geen dergelijke overeenkomst terug te vinden.

Bij bovenstaand negatief advies van de NMBS dienen volgende kanttekeningen vermeld te worden:    
1) De plannen verkaveling zijn niet in overeenstemming met de plannen omgevingsaanleg: het verkavelingsplan geeft een algemene zonering aan, waarbinnen de verdere aanleg gedetailleerd wordt oa. in het omgevingsplan.  Zo omvat de grijze zone (op het verkavelingsplan) de volledige breedte van de wegzate in toekomstig openbaar domein, die verder gedetailleerd wordt in het omgevingsplan.  De 3m brede rijloper is een beperkt deel van deze wegzate; ook voetpaden, fietspaden ed. worden hierin voorzien.  Idem voor wat betreft de groene zones voor groenaanleg binnen toekomstig openbaar domein. Het omgevingsplan is een verder detaillering van het verkavelingsplan.  Er is hier bijgevolg geen sprake van strijdigheid tussen beide plannen onderling.

2) Het tracé van de wegenis niet conform met de indicatieve aanduiding in het RUP Gasthuis: de aanduidingen van wegenis in het RUP zijn inderdaad indicatief en dus niet exact vastgelegd door plannen of voorschriften van het RUP.  De indicatieve aanduiding bevat een lusweg tussen Ringlaan en Beekveldstraat.  De gevraagde wegenis maakt een vergelijkbare verbinding tussen beide straten.  Een deel van de indicatief geschetste wegenis is inderdaad voorzien binnen art.3bis en volgt de bedding van de beek.  De in het RUP gesuggereerde doorsteek in oostelijke richting wordt niet gerealiseerd omwille van de geplande ondertunneling (die nog niet gekend was bij opmaak van het RUP). Het voorstel volgt de indicatieve situering in voldoende mate en is niet strijdig met de voorschriften van het RUP.

3) Ontbrekende erfdienstbaarheidsovereenkomst met betrekking tot de voorziene aantakkingen op Broeckehof: de terreinen buiten de eigendom van de aanvrager zijn niet essentieel voor ontsluiting van de woningen uit het project.  De aanliggende woningen worden niet bediend via de noordzijde (Broeckehof) maar wel langs de zuidkant via de nieuw aan te leggen wegenis.  Wel worden een aantal niet essentiële aantakkingen voorzien op Broeckehof (zowel ter hoogte van het woonproject als ter hoogte van de aanliggende zone van het landschapspark), uitsluitend voor fiets- en voetgangersverkeer.  

In antwoord op hogervermelde bedenkingen ontvingen wij op 25 januari 2023 vanwege de NMBS volgende motivering:

Naar aanleiding van uw bevindingen heb ik een poging gedaan om het omgevingsplan te situeren ten opzichte van onze eigendommen.  Zoals u op onderstaande kan zien zijn er zeker 5 ontsluitingen op onze eigendom.  De aansluiting nr. 2 is evenwel niet expliciet ingetekend op plan als verbinding maar ook hier, rekening houdend met alle andere aansluitingen, kan deze ook gebruikt worden. In die mate zelfs om twee wagens te stallen.  In de toelichtingsnota wordt ook vermeld dat er ontsluitingen zijn voor voetgangers en fietsers via Broeckehof.  Er dient nogmaals te worden aangegeven dat de weg Broeckehof gelegen is op eigendom van de NMBS en dat er voor nieuwe ontsluitingen (niet enkel de private ontsluitingen van woningen) er een juridische overeenkomst dient afgesloten te worden gezien dit een erfdienstbaarheid met zich teweeg brengt. In huidig dossier is geen dergelijke overeenkomst terug te vinden.  We wensen dan ook ons eerder uitgebracht ongunstig advies te handhaven.

De conclusie van dit advies is, dat de aangevraagde wegenis niet uitvoerbaar is, niettegenstaande dat deze nieuwe wegenis aansluit op een zone voor openbare wegenis (artikel 10) volgens het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Gasthuis, welke goedgekeurd werd door de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant op 21 juni 2012.  De weg Broeckehof (voorheen Wallekensweg) blijkt inderdaad niet in openbaar domein te liggen doch wél in volle eigendom van de NMBS.

Burgerlijke rechten van derden:

De beslissingen genomen op grond van het omgevingsvergunningendecreet (zoals in casu het geval is) doen in principe geen afbreuk aan de burgerlijke rechten van derden.  Ze worden verleend onder voorbehoud van de burgerlijke rechten die betrekking hebben op het onroerend goed. 

Toch belet dit niet dat een administratieve / vergunningverlenende overheid rekening kan houden met niet-betwiste burgerlijke rechten wanneer die de uitvoering van een aanvraag kunnen beletten. Het eigendomsrecht van de NMBS is in deze niet betwist. 

De beslissing m.b.t. de wegenis dient bovendien tijdig te worden genomen door de gemeenteraad van februari als de gemeente zich niet wil blootstellen aan de sancties/vergoedingen voor het niet tijdig beslissen. Binnen dit tijdsbestek kan geen aangepast advies meer verwacht worden omtrent de zaak van de wegen (dit werd door de NMBS bevestigd bij mail van 25 januari 2023).

Nutsvoorzieningen & adviesinstanties zonder hernieuwde adviesaanvraag binnen beroepsprocedure: 

Naar de nutsmaatschappijen en volgende adviesinstanties werden geen hernieuwde adviesaanvragen verstuurd, onderstaand overzicht geeft de adviezen in eerste aanleg weer.

- Riopact heeft op 1 februari 2022  het project voorwaardelijk gunstig geadviseerd.

- De Watergroep heeft op 9 februari 2022 een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op het project. Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding moet door de initiatiefnemer een forfaitaire kost per bebouwbare kavel betaald worden en een kost voor ontwerp en veiligheidscoördinatie per project. Een forfaitaire kost en de kost voor eventuele aanpassingen aan de bestaande drinkwaterleiding zijn ten laste van de initiatiefnemer. Omwille van het aantal percelen is er een capaciteitsmeting nodig, deze capaciteitsmeting moet door de opdrachtgever zelf aangevraagd worden. De kosten van deze capaciteitsmeting zijn ten laste van de verkavelaar.

- Fluvius heeft op 15 februari 2022 een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht. Ze gaan akkoord met de inplanting van de cabine,  aardgas wordt niet uitgebreid waardoor geen aansluiting hierop mogelijk is. Voor het opmaken van een offerte wacht Fluvius nog op de inplanting van het tellerlokaal en keuze van de LED-armaturen, dit na overleg met het studiebureau.

- Telenet heeft op 27 januari 2022 een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht en voorziet een uitbreiding van zijn telecommunicatienet.

Proximus bracht op 3 maart 2022 een voorwaardelijk gunstig advies uit, een netuitbreiding is vereist doch technisch uitvoerbaar.

Toegankelijk Vlaanderen (Inter) bracht op 3 februari 2022 voorwaardelijk gunstig advies uit. 

FOD Binnenlandse zaken - ASTRID veiligheidscommissie bracht op 25 januari 2022 gunstig advies uit.

De Vlaamse Milieumaatschappij heeft op 28 januari 2022 laten weten dat zij niet bevoegd zijn om advies te geven over dit dossier.

De dienst Infrastructuur van de gemeente Opwijk bracht op 28 februari 2022 voorwaardelijk gunstig advies uit.  De bemerkingen (advies op voorgaande versie PIV2) werden grotendeels meegenomen in de gewijzigde projectinhoud PIV3: de hydraulische studie werd aangevuld, de infiltratievoorziening werd herbekeken en uitgebreid, de rijloper werd over de volledige 3m breedte in monoliet beton voorzien, ter hoogte van beide collectieve containersystemen werd een verbreding van de rijweg voorzien.  Opmerkingen betreffende detaillering van de toegang tot de ondergrondse parkeergarage, de aansluiting op de toekomstige verlengde Beekveldstraat met de ondertunneling van de spoorlijn, en de doorsteek voor fietsers en voetgangers via de parkeerzone in Zone 2, naar de voetweg achter Zone 1 en naar Broeckehof worden in latere fase bekeken.  Voorliggend plan laat hiertoe voldoende ruimte.

De dienst milieu van de gemeente Opwijk bracht op 23 februari 2022 voorwaardelijk gunstig advies uit.

Brandweerzone Vlaams-Brabant West bracht op 18 januari 2022 voorwaardelijk gunstig advies uit.

- Politiezone AMOW bracht op 2 maart 2022 advies uit.  De opmerkingen/suggesties omtrent de inrichting van de wegenis worden behandeld bij het afleveren van de omgevingsvergunning.

Openbaar onderzoek

Tijdens het openbaar onderzoek dat plaats vond van 02 januari 2023 t.e.m. 31 januari 2023 werden er vijf bezwaarschriften ingediend.  

Een deel van deze bezwaarschriften handelt over de voorgestelde uitgaande verkeersstroom uit de verkaveling op de Beekveldstraat en/of over de geplande toegang van het project ter hoogte van de Ringlaan. Een ander bezwaarschrift gaat over de herinrichting van Broeckehof en de beperking van de bereikbaarheid van de bestaande manège. Deze punten dienen hier besproken te worden aangezien ze gelinkt zijn aan de wegenis. Bezwaren zonder impact op de wegenis worden hier niet behandeld.

Na samenspraak met de dienst Infrastructuur van de gemeente Opwijk worden deze punten als volgt weerlegd:

Toegang tot de verkaveling vanaf de Ringlaan:

De breedte van het wegdek vanaf de Ringlaan is zeer ruim (8 meter).  Het openbaar domein zal heringericht worden in functie van de nieuwe toegangsweg: o.a. parkeerplaatsen voor personenwagens herbekijken en verbieden voor vrachtwagens. Door de breedte van de rijweg te beperken zal ook de snelheid afgeremd worden.  Bij de herinrichting zal het wegdek hersteld worden. Door een verkeerscirculatie in te voeren in de nieuwe verkaveling, inrit kant Ringlaan en uitrit kant Beekveldstraat, wordt het verkeer gespreid.  Het project wordt ingericht als woonerf, wat betekent dat de snelheid beperkt wordt tot 20 km/u.  De aansluiting tussen de Ringlaan en de projectsite wordt best ook opgenomen als woonerf.

Uitrit van de verkaveling via Beekveldstraat:

Infrabel wil de overwegen in de Fabriekstraat en de Broekstraat sluiten en voorziet als alternatief in het verlengde van de Beekveldstraat een tunnel onder de spoorweg. De uitrit van de verkaveling sluit aan op de toekomstige wegenis naar de tunnel onder de spoorweg. De Beekveldstraat heeft een breedte van 5m, wat voldoende is om als verbindingsweg te fungeren.

Voorgestelde alternatieve circulaties:

Bezwaarindieners vragen de vooropgestelde éénrichtings circulatie te herbekijken (in hoofdzaak om verkeerstoename ter hoogte van aantakking op Beekveldstraat te voorkomen).    
Tweerichtingsverkeer met enkel aansluiting voor in- en uitrijdend verkeer via de Ringlaan wordt voorgesteld: de voorziene rijweg met breedte van 3m laat dit evenwel niet toe, voor eenzelfde eindresultaat zou dit resulteren in een verdubbeling van de vereiste verharding. Bovendien is de ontsluiting van een dergelijk project via één gecombineerde in- en uitrit uit veiligheidsoverwegingen onverantwoord.  Een bijkomende ontsluiting naar de Fabrieksstraat is gelet op de ondertunneling van de spoorlijn technisch niet haalbaar.  Aansluiten op Broeckehof is geen optie omwille van eigendomsstructuur (Broeckehof behoort niet tot openbaar domein).

Herinrichten Broeckehof en ontsluiting manège:

De beslissing om Broeckehof doodlopend te maken voor autoverkeer staat los van de aanvraag voor de verkaveling. Het college heeft deze beslissing al eerder genomen (8/2/2021). Het afsluiten van Broeckehof wordt afgestemd op de realisatie van de tunnels onder de spoorweg en het sluiten van de overwegen Fabriekstraat en Broekstraat door Infrabel. De woningen van Broeckehof en Krokaard kunnen dan enkel ontsluiten via de Broekstraat. Door de bouw van de spoorwegtunnel in de Fabriekstraat blijft er slechts een beperkte doorgang mogelijk in de Fabriekstraat en is het niet meer mogelijk om Broeckehof in te rijden. Bij het sluiten van de overweg in de Broekstraat zal er enkel nog plaatselijk verkeer in de straat komen, waardoor de overlast van het verkeer uit Broeckehof en Krokaard beperkt blijft. Lokaal zwaar vervoer zal steeds gegarandeerd worden. Het advies van de brandweer zal gevolgd worden zodat het plaatselijk vrachtverkeer Broeckehof toch kan bereiken.

Juridische grond

Decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, m.n. artikel 31.

Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015.

Decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019.

Regelgeving bevoegdheid

Art. 56 §1 van het decreet lokaal bestuur: Bevoegdheid college - voorbereiding gemeenteraad en uitvoering besluiten
<p>Artikel 56 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor. Het college van burgemeester en schepenen voert de besluiten van de gemeenteraad uit.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het voorgelegd tracé en de voorgelegde plannen betreffende de noodzakelijke uit te voeren infrastructuurwerken, het bijgevoegd rooilijnplan en aanleg landschapspark in bovenvermelde verkaveling, opgemaakt door het studiebureau D+A Consult NV, Meiboom 26 te 1500 Halle, worden niet goedgekeurd gelet op het ongunstig advies van de NMBS, waarbij zij geen toestemming verlenen om het tracé van de nieuwe wegenis aan te takken op de bestaande weg naast de spoorlijn (Broeckehof, voorheen Wallekensweg) welke hun eigendom is.

Artikel 2

Het bestek en de kostprijsraming voor het uitvoeren van de infrastructuurwerken in bovenvermelde verkaveling, opgemaakt door het studiebureau D+A Consult NV, Meiboom 26 te 1500 Halle, voor een totaal van € 1.479.121,50 (niet geactualiseerde kostprijsraming op basis van PIV2) worden niet goedgekeurd.

Artikel 3

§ 1. Tegen het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering door de personen of instanties, vermeld in artikel 53. De vereiste, vermeld in artikel 53, tweede lid, is ook van toepassing op het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad.

Het beroep leidt tot de vernietiging van het bestreden besluit of tot de afwijzing van het beroep op grond van de onontvankelijkheid of de ongegrondheid ervan.

§ 2. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid met een beveiligde zending ingediend bij de Vlaamse Regering binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op:
1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;
3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.

De indiener van het beroep bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig met de beveiligde zending van het beroep aan de Vlaamse Regering, een afschrift van het beroepschrift met een beveiligde zending aan het college van burgemeester en schepenen en aan de bevoegde beroepsinstantie, vermeld in artikel 52.

§ 3. Het college van burgemeester en schepenen bezorgt het volledige dossier of een afschrift daarvan onmiddellijk na de ontvangst van het afschrift van het beroepschrift, aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

§ 4. De Vlaamse Regering neemt een beslissing over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, die ingaat de dag na de ontvangst van het dossier, vermeld in paragraaf 3. Die termijn is een termijn van orde.

De Vlaamse Regering brengt de indiener van het beroepschrift, de bevoegde overheid en de gemeente onmiddellijk op de hoogte van haar beslissing.

§ 5. Het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan alleen worden vernietigd:
1° wegens strijdigheid met het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
2° wegens strijdigheid met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van hetzelfde decreet;
 3° wegens de niet-naleving van een substantiële vormvereiste.