Bewoners uit Graanakker vragen naar een snelheidsbeperking tot 30 km/u omdat er vaak te snel gereden wordt en er toch veel jonge gezinnen met kleine kinderen wonen. Het is aangewezen om in Hoppeveld dezelfde maatregel te treffen als in Graanakker.
Er wordt voorgesteld om Graanakker en Hoppeveld in te richten als fietsstraat. Beide straten worden immers vaak gebruikt als fietsverbinding. De snelheid wordt beperkt tot 30 km/u en fietsers mogen niet ingehaald worden. Dit zal de leefbaarheid verbeteren. Het voorstel om zowel Graanakker als Hoppeveld in te richten als fietsstraat werd aan de bewoners meegedeeld.
De maatregel wordt gesignaleerd door de verkeersborden (F111). Aanvullend op de borden wordt het logo ook op de rijweg geschilderd, bij het begin van Graanakker en begin van Hoppeveld komende van de Averbeekstraat.
De maatregel heeft betrekking op een weg waarover de gemeente het beheer heeft.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het college keurt het aanvullend reglement goed voor de inrichting van Graanakker en Hoppeveld als fietsstraat.
Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111.