Besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiƫle boekjaar 2021 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Opwijk
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn betreffende vorig verslag. Er zijn geen opmerkingen, de notulen worden goedgekeurd.
Er wordt gestemd op het toelaten om dit hoogdringend punt toe te voegen aan de agenda.
De bevoegde schepen geeft toelichting. Akkoord met 23 stemmen om dit punt af te voeren.
De burgemeester gaf toelichting tijdens de RMW.
Het bestuur hecht veel belang aan het zorgvuldig en correct omgaan met klachten en meldingen teneinde een deskundige en klantvriendelijke aanpak te kunnen garanderen. Om hieraan tegemoet te komen werd in 2019 een algemeen reglement inzake klachtenbehandeling opgesteld en een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de Vlaamse Ombudsdienst. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt nu voor 3 jaar verlengd.
De gemeenteraad sluit een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst voor de opvolging van klachtenbehandeling. Deze overeenkomst wordt gesloten voor een periode van drie jaar. Het lokaal bestuur verbindt er zich toe om voor de uitoefening van de omschreven verbintenissen in deze overeenkomst jaarlijks een forfaitaire vergoeding te betalen van 0,05 euro per inwoner op basis van een factuur.
De coördinatie en de afhandeling van klachten gebeurt door de klachtencoördinator van de gemeente, zoals bepaald in het algemeen reglement inzake klachtenbehandeling (goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 juni 2019).
Indien de melder of de klager ontevreden is over de wijze of het resultaat van de klachtenbehandeling door de klachtencoördinator van de gemeente, kan hij een beroep doen op de Vlaamse Ombudsman.
Zowel privé- als rechtspersonen die klachten hebben over een onbehoorlijk optreden van het lokaal bestuur in de meest brede zin (gemeente, OCMW, verzelfstandigde diensten, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden) hebben het recht zich tot de ombudsdienst te wenden.
De ombudsdienst is ook bevoegd om meldingen van mogelijke overtredingen van de deontologische code door een mandataris of ambtenaar te onderzoeken.
De tussenkomsten van de ombudsdienst zijn gratis. De betrokkene kan de klacht zowel mondeling als schriftelijk indienen.
De ombudsdienst kan beslissen een klacht niet te behandelen wanneer de identiteit van de klager hem onbekend is of wanneer de klacht betrekking heeft op de algemeen geldende voorschriften en reglementeringen op zich of het algemeen beleid van het gemeentebestuur.
Als de klacht nog niet gekend is bij de gemeente, geeft de ombudsdienst de gemeente eerst de kans om de klacht op te lossen.
Als de ombudsdienst niet bevoegd is, wijst deze door indien mogelijk.
Een klacht wordt binnen de drie maanden volledig behandeld. De ombudsdienst beslist over een eventuele verlenging.
De ombudsman bemiddelt omtrent het optreden ten opzichte van de burgers door het gemeentebestuur (en haar medewerkers) en/of privé-personen (natuurlijke en rechtspersonen) aan wie een gemeentelijke dienstverlening is toevertrouwd. Deze bemiddeling gebeurt hetzij naar aanleiding van een klacht, hetzij op verzoek van het college van burgemeester en schepenen.
De ombudsman is bevoegd uit eigen beweging een onderzoek in te stellen naar de wijze waarop een gemeentedienst zich in een bepaalde situatie heeft gedragen en daar rond een advies te formuleren. Hij stelt hiervan het college van burgemeester en schepenen in kennis.
De ombudsdienst respecteert de verplichtingen inzake privacy en discretie. De identiteit van de klagers of van personeelsleden kan niet bekend gemaakt worden indien zij daartegen bezwaar hebben.
De ombudsdienst kan alle documenten nodig/nuttig voor het onderzoek opvragen.
De dienst kan schriftelijk alle inlichtingen en ophelderingen vragen, om deze op hun waarheidsgetrouwheid te toetsen, en kan iedereen uitnodigen voor een gesprek ter zake.
De ombudsdienst bezorgt het bestuur jaarlijks een overzicht van de tussenkomsten aan de klachtencoördinator van de gemeente.
De burgemeester gaf toelichting tijdens de RMW.
De notulen van de algemene vergadering van OPcura moeten ter kennis gebracht worden aan de leden van de raad van maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad.
De jaarrekening van OPcura WV moet overgemaakt worden aan de deelgenoten, zijnde de gemeente en het OCMW van Opwijk.
Het besluit van de OCMW-raad van 24 augustus 2017 en het besluit van de gemeenteraad van 6 september 2017 betreffende de definitieve oprichting van zv OPcura.
Het ministerieel besluit van 4 december 2017 houdende goedkeuring van het OCMW-raadsbesluit dd 24 augustus 2017 van OCMW Opwijk tot oprichting van een publiekrechtelijke OCMW-vereniging, zv OPcura, conform Titel VIII, Hoofdstuk I van het OCMW-decreet.
De statuten van de zorgvereniging OPcura, zoals opgenomen in de notariële akte van 14 december 2017 en de statutenwijziging goedgekeurd door de algemene vergadering van OPcura respectievelijk van 25 maart 2019 en van 29 juni 2020.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de algemene vergadering van OPcura van 20 juni 2022 en in het bijzonder van de jaarrekening over het boekjaar 2021 van OPcura WV.
De burgemeester geeft toelichting. Dit dossier lag reeds voor tijdens de gemeenteraad van december.
Raadslid Albert Beerens meldt dat hem dit een beetje wringt. De aankoop grond voor aanpassing fietstunnel is een gevolg van de vraag van Infrabel tot sluiting van de overwegen. Op een bepaald moment is de maatschappij opgesplitst. Het stuit hem nu tegen de borst dat de NMBS, een zustermaatschappij, zich op basis van deze regel gaat verrijken. Het minste zou zijn geweest dat ze de gronden gratis ter beschikking hadden gesteld. Zijn vraag aan het college is nu dat bij een volgend onderhoud dit ongenoegen zou geuit worden over deze manier van werken. Raadslid Lutgard Van der Borght stelt dat zij wellicht ook een reglement hebben waarin staat dat ze niet zomaar gratis kunnen grond afstaan. Raadslid Albert antwoordt dat Infrabel de initiatiefnemer was en dat de Gemeente de tunnel niet gevraagd heeft. Hij vindt dit een spijtige zaak.
Raadslid Bert De Wel vraagt waarom er 6 meter breedte wordt voorzien daar waar het nu 2 meter is. De burgemeester stelt dat er ook een strook is voor voetgangers en een soort van schrikkelstrook.
Raadslid Luc De Ridder meldt dat ze zullen voor stemmen maar hij het ook bitter vindt dat we geld moeten geven aan een zustermaatschappij. Maar de tunnel is nodig stelt hij. De burgemeester antwoordt dat we niet anders kunnen dan de gronden te kopen conform de overeenkomst. Zij begrijpt ook het ongenoegen van raadslid Albert en stelt dat er 2 bedrijven werden opgericht met elk hun eigen middelen. Er is wel een ruil geweest tussen Infrabel en NMBS voor de lokalen van VVVKB Heiveld. Het betreft hier een investering van € 145.000 voor de gemeente. Zij stelt in feite toch enorm blij te zijn met dit project!
- In zitting van 21 december 2021 keurde de gemeente goed om een bod uit te brengen voor de aankoop van de grond die nodig is voor het realiseren van de vernieuwde Foksveldtunnel. Het gaat om gronden kadastraal gekend als afdeling 1, sectie B, perceel 732s en een perceel zonder kadastraal nummer (totale oppervlakte van 1.520 m²) - aangeduid in het rood op bijgevoegd opmetingsplan.
- In zitting van 14 februari 2022 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van het feit dat het bod door de NMBS aanvaard werd. Het nodige voorschot werd betaald en de onderhandse verkoopovereenkomst werd door beide partijen ondertekend.
- De ontwerpakte ontvangen op 29 juli 2022, opgemaakt door het Federaal Comité tot aankoop van onroerende goederen.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de aankoop van de gronden kadastraal gekend als Afdeling 1, Sectie B, nummer 732 S en Afdeling 1, Sectie B, deel zonder nummer goed.
De ontwerpakte werd opgemaakt door het Federaal Comité van onroerende goederen en zal door de afgevaardigde van dit comité verleden worden (mevr. Carla Ponnet).
Gemeente Opwijk zal bij het ondertekenen van de akte vertegenwoordigd worden door:
De burgemeester geeft toelichting.
In zitting van 21 maart 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen de omgevingsvergunning V0826 goed. Een van de voorwaarden in deze vergunning is de grondafstand van een perceeltje grond gelegen voor de rooilijn, met oppervlakte 16,65 mĀ². Dit perceeltje grond, afdeling 2, sectie F, deel van 84k wordt opgenomen in het openbaar domein.
Het opmetingsplan, opgemaakt door landmeter-expert Tom Peeters. Op dit opmetingsplan is het betrokken perceeltje in het blauw aangeduid.
De eigenaar van het perceeltje grond heeft haar akkoord tot de grondafstand ondertekend.
De gemeenteraad beslist over te gaan tot de aanvaarding van de grondafstand van een perceeltje grond gelegen aan de Nieuwstraat, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie F, deel van 84k.
Dit perceeltje grond is eigendom van mevr. M. Willems.
Het perceeltje, afdeling 2, sectie F, deel van 84 k met een totale oppervlakte van 16,65 m² wordt opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Opwijk.
Mevrouw Hilde Fermon, notaris met kantoor te 1745 Opwijk, Kloosterstraat 1, wordt gelast met het verlijden van de notariële akte.
De burgemeester geeft toelichting.
Op 8 juli 2022 werd aan landmeet-en expertisebureau BV Schoukens gevraagd om een schattingsverslag en opmetingsplan op te maken voor een perceel grond gelegen achter de School MOZA-IK.
In het schattingsverslag, ontvangen op 15 juli 2022 wordt een geschatte waarde van € 83.363 vermeld voor de grond met een oppervlakte van 360 m² met daarop een bijgebouw.
Op het opmetingsplan, ontvangen op 24 augustus 2022 is het betrokken perceel aangeduid in het groen. De perceel is kadastraal gekend als afdeling 1, sectie B, deel van 507p en heeft een grootte van 3a 95 ca.
De gemeenteraad keurt de voorwaarden goed voor de aankoop van een perceel grond, gelegen achter de MOZA-IK. Een aankoopprijs van € 200/m² wordt goedgekeurd. Dit betekent een totale aankoopprijs van € 72.000.
Het betrokken perceel is kadastraal gekend als afdeling 1, sectie B, deel van 507p en is aangeduid in het groen op bijgevoegd opmetingsplan. De totale grootte is 3a 95ca.
Notaris Fermon, notaris te Kloosterstraat 1, 1745 Opwijk, wordt aangesteld om de akte te verlijden.
De burgemeester geeft toelichting.
Raadslid Lutgard Van der Borght vraagt of er toch een stuk voorzien is voor sociale woningen. De burgemeester antwoordt dat hier 6 woningen worden voorzien, geen appartementen. Ondertussen werd er een ontwerper aangesteld.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 november 2013 houdende de goedkeuring van het tracé, de plannen en de kostprijsraming betreffende het uitvoeren van infrastructuurwerken in een toekomstige verkaveling tussen de Heerbaan, Molenstraat en Steenweg.
De collegebeslissing van 28 november 2013 waarin verkavelingsvergunning V0701 goedgekeurd werd.
De ondertekende overeenkomst de gemeente Opwijk en de ontwikkelaar Matexi.
Het opmetingsplan, opgemaakt door Ward en Emiel van den Broeck, beëdigde landmeters-experten te Opwijk. Op het opmetingsplan zijn de betrokken percelen aangeduid in het geel en groen.
Het PV van voorlopige oplevering van 2 juli 2015.
Het PV van definitieve oplevering van 13 februari 2018.
De gemeenteraad beslist over te gaan tot de aanvaarding van de grondafstand van de gronden die binnen de rooilijn vallen van de nieuwe weg. De percelen, kadastraal gekend als afdeling 3, sectie A, nummers 683-b en 685- f worden afgestaan door Matexi NV die eigenaar is van de gronden. Het gaat om de percelen aangeduid in het geel (lot A) - wegenis - met grootte 56a 47ca en in het groen (lot B) - speeltuin - met grootte 2a 46 ca.
De betrokken percelen worden opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Opwijk.
Mevrouw Hilde Fermon, notaris te 1745 Opwijk, Kloosterstraat 1, wordt gelast met het verlijden van de notariële akte.
De burgemeester geeft toelichting.
Raadslid Jeroen Eenens stelt dat zij blijven bij hun eerder ingenomen standpunt dat dit gebouw een andere bestemming had moeten krijgen. Ook raadslid Luc De Ridder stelt dat zij bij hun standpunt ter zake blijven maar op zich niet tegen de desaffectatie zijn.
De desaffectatie is nodig om de verkoop van de pastorie mogelijk te maken.
Het Aartsbisdom Mechelen - Brussel gaat akkoord met de desaffectatie.
De gemeenteraad beslist om het gebouw Nijverseelstraat 46 te desaffecteren als pastorie van de parochie Onze-Lieve-Vrouw Middelares - Nijverseel.
De burgemeester geeft toelichting.
Raadslid Luc De Ridder vindt dit toch veel geld! Was deze elektrische installatie dan heel lang verwaarloosd? De burgemeester antwoordt dat de nieuwe verzekeringsmaatschappij een keuringsattest vroeg. Raadslid Luc De Ridder stelt dat wat nodig is, nodig is.
De werken zijn noodzakelijk.
De kredietverhoging wordt voorzien in de meerjarenplanaanpassing van september 2022.
Decreet van 7 mei 2004 inzake de materiƫle organisatie en werking van de erkende erediensten.
De gemeenteraad keurt de budgetverhoging van de kerkfabriek Sint-Jozef Droeshout goed.
Dit agendapunt werd besproken tijdens de zitting van RMW.
Alle budgetten werden aangepast volgens de gewijzigde noden.
Het gewijzigde meerjarenplan heeft een financieel evenwicht.
Het beschikbaar budgettair resultaat is elk jaar groter of gelijk aan nul.
De autofinancieringsmarge van het meerjarenplan in 2025 is groter of gelijk aan nul.
Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt ieder jaar meer dan € 350.000 en de autofinancieringsmarge bedraagt in 2025 meer dan € 804.000.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020- 2025 - 1/2022 (deel OCMW) goed en stelt zo de totale aanpassing van het meerjarenplan vast.
De gemeenteraad stelt de kredieten 2023 (deel OCMW) vast en keurt zo de totale kredieten 2023 goed.
Dit agendapunt werd besproken tijdens de zitting van RMW.
Alle budgetten werden aangepast volgens de gewijzigde noden.
Het gewijzigde meerjarenplan heeft een financieel evenwicht.
Het beschikbaar budgettair resultaat is elk jaar groter of gelijk aan nul.
De autofinancieringsmarge van het meerjarenplan in 2025 is groter of gelijk aan nul.
Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt ieder jaar meer dan ā¬ 350.000 en de autofinancieringsmarge bedraagt in 2025 meer dan ā¬ 804.000.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020- 2025 - 1/2022 (deel gemeente) goed en stelt zo de totale aanpassing van het meerjarenplan vast
De gemeenteraad stelt de kredieten 2023 (Gemeente) vast.
Dit agendapunt werd besproken tijdens de zitting van RMW.
Vanaf BBC 2020 moet een opvolgingsrapportering over de eerste jaarhelft worden voorgelegd. De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn moeten een opvolgingsrapportering over de eerste jaarhelft voorgelegd krijgen. Dit rapport bevat een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan.
Het opvolgingsrapport 2021 bevat :
- een tussentijdse evaluatie van de prioritaire acties over de eerste jaarhelft
- een standopgave (overzicht) van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 21 december 2017, artikel 263 betreffende het opvolgingsrapport
- Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 29
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over de eerste jaarhelft van 2022 betreffende de uitvoering van het meerjarenplan en de voortgang van de beleidsdoelstellingen.
De schepen van onderwijs geeft toelichting.
Raadslid Jeroen Eenens meldt dat er dikwijls problemen zijn met de elektriciteit in de MOZA-IK. Schepen Evelien Beeckman antwoordt dat de directie dit reeds gemeld heeft. Dit zal ook opgenomen worden met de verantwoordelijke gebouwen. Raadslid Lutgard Van der Borght stelt dat dergelijke zaken onmiddellijk moeten gemeld worden. Schepen Evelien Beeckman antwoordt dat de directie er reeds een aantal keren melding van heeft gemaakt maar dat dit nu ook op de onderwijsvergadering werd geagendeerd.
In zitting van 31 mei 2022 keurde de gemeenteraad de kostprijsraming voor de overheidsopdracht 'Verdere integratie van een kwaliteitsvolle digitalisering in het onderwijs voor GBS de Boot en BuBaO MOZA-IK te Opwijk ' van € 75.150,00 (incl. btw) goed.
Uit de ontvangen offertes voor deze opdracht, blijkt dat de goedgekeurde kostprijsraming met meer dan 10% wordt overschreden en dus ontoereikend is om de opdracht te kunnen uitvoeren.
Volgens de interne regels binnen de gemeente Opwijk moet een aangepaste kostprijsraming goedgekeurd worden door de gemeenteraad voor er gegund kan worden. De eerstvolgende gemeenteraad is die van 13 september 2022.
Het is echter belangrijk voor de scholen dat de opdracht zo snel mogelijk gegund kan worden aangezien op 30 september 2022 twee leasingcontracten voor digitale schermen vervallen (2 digitale schermen voor de MOZA-IK en 1 voor De Boot) en de inschrijver de voorraad niet lang kan garanderen gelet op de hoge vraag naar dergelijke toestellen (voor alle scholen is de Digisprong een belangrijk project).
Bijgevolg heeft het college van burgemeester en schepenen om reden van hoogdringendheid in zitting van 29 augustus 2022 beslist om de aangepaste kostprijsraming van € 85.719,37 al goed te keuren zodat de opdracht tijdig gegund kon worden.
Het college van burgemeester en schepenen bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 augustus 2022 met betrekking tot de aangepaste kostprijsraming van € 85.719,39 incl. btw voor de overheidsopdracht 'Verdere integratie van een kwaliteitsvolle digitalisering in het onderwijs voor GBS de Boot en BuBaO MOZA-IK te Opwijk'.
De bevoegde schepen geeft toelichting.
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te geven voor de algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie gesubsidieerd personeel onderwijs.
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden
van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder
genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter;
De gemeenteraad keurt op voorstel van het college van burgemeester en schepenen de algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement ) gesubsidieerde personeel onderwijs, onderhandeld en goedgekeurd door het onderhandelingscomité van de scholengemeenschap BLOM op datum 23 juni 2022, goed.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan:
§1 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.
§2 De adjunct algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.
§3 De adjunct algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan:
§1 De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan:
Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren bij een erkende instantie.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan:
§1 De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid schriftelijk (/per brief/per email) uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
§2 Het personeelslid kan schriftelijk (per brief/per email) een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats uiterlijk één maand na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator.
§3 Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG. In dit verslag worden persoons- en
ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.
§4 De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan:
§1 De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van volgende evaluatiecriteria die aansluiten bij de functiebeschrijving en bij de doelstellingen van de onderwijsinstelling en het schoolbestuur: Zie punt 8.1 in het document ‘Richtlijnen en afspraken over functioneren en evalueren’.
§2 De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand schriftelijk (per brief/per mail) mee.
§3 De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan:
De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan:
Alle details omschreven in het document ‘Richtlijnen en afspraken over functioneren en evalueren’ in bijlage.
De schepen van middenstand geeft toelichting.
Bij de aanvang van de legislatuur werd de middenstandsraad Opwijk (MRO) net als alle andere gemeentelijke adviesraden opnieuw samengesteld. Hiertoe werd door de gemeente het initiatief genomen een oproep te lanceren op maat van het gemeentelijk reglement adviesraden dat werd goedgekeurd op 30 april 2019.
Inwoners met een handelsregister met een beroepsactiviteit, afgevaardigden van Opwijkse KMO’s en vrije beroepers uitgeoefend in Opwijk konden zich kandidaat stellen.
In 2019 waren er 16 kandidaten, van wie er 2 werden geweigerd omdat ze niet voldeden aan de basisvoorwaarden. Van de 14 aanvaarde kandidaten waren er 5 niet-stemgerechtigd en 9 stemgerechtigd:
Door de toetreding van Katty Van der Borght tot de Open VLD-fractie van de gemeenteraad op 1 januari 2021 en het ontslag van Steff De Coster uit de middenstandsraad, aangeboden op 19 mei 2022, was het opportuun om nieuwe stemgerechtigde kandidaten aan te trekken. Dat is gebeurd door middel van een oproep in het Infoblad van april 2022 en persoonlijke uitnodigingen aan het adres van nieuwe, jonge ondernemers in Opwijk.
Volgende inwoners met een handelsregister met een beroepsactiviteit, afgevaardigden van Opwijkse KMO’s en vrije beroepers uitgeoefend in Opwijk stellen zich kandidaat om voor de rest van de legislatuur de middenstandsraad te vervoegen:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van hun kandidaturen en een besluit te nemen omtrent de aanvaarding ervan.
Als deze kandidaturen worden aanvaard, zetelen voortaan 13 stemgerechtigde leden in de middenstandsraad, met een verdeling van 7 mannen en 6 vrouwen.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontvangen kandidaturen voor de middenstandsraad Opwijk (MRO) en beslist om volgende kandidaten te aanvaarden als stemgerechtigd lid voor de rest van deze legislatuur:
De middenstandsraad zal aldus bestaan uit :
Leden :
Niet-stemgerechtigde leden :
De bevoegde schepen geeft toelichting.
Deze wijziging in het takenpakket van Woonwinkel West-Brabant dient door elke betrokken Gemeenteraad te worden goedgekeurd.
De Gemeenteraad neemt kennis van de ingediende wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde schrapping van facultatieve activiteiten door de Gemeenten Merchtem en Dilbeek goed.
De bevoegde schepen geeft toelichting.
In het kader van de opdracht “Aankoop mini graafmachine - gemeente Opwijk” werd een bestek met nr. Infr_2022_010 opgesteld door de dienst Aankoop en contractbeheer.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 60.000,00 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, Ā§ 1, 1Ā° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van ā¬ 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1Ā°.
Het bestek met nr. Infr_2022_010 en de raming voor de opdracht “Aankoop mini graafmachine - gemeente Opwijk”, opgesteld door de dienst Aankoop en contractbeheer worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 60.000,00 incl. btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De schepen van infrastructuur geeft toelichting.
Raadslid Luc De Ridder stelt dat dit behoorlijk grote werken zijn. Zij vinden dit positief maar als nu toch die hele zone wordt aangepakt waarom dan ook de parking niet aanpakken in waterdoorlatend materieel ? Raadslid Luc De Ridder' stelt ook dat achterliggend gebied gevoelig is voor wateroverlast. Schepen William Engels antwoordt dat de fiets- en voetpaden waterdoorlatend zullen zijn en hij de vraag betreffende de parking ter bespreking zal meenemen.
In het kader van de opdracht āAanleg voet-en fietspaden Ringlaan - Tussen Fabriekstraat en Beekveldstraat - Gemeente Opwijkā werd een bestek met nr. Infr_2022_011 opgesteld door de dienst Aankoop en contractbeheer.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op ā¬ 243.769,60 + ā¬ 51.191,62 (21% btw) = ā¬ 294.961,22.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, Ā§1, 2Ā° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van ā¬ 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
BIj de volgende meerjarenplanaanpassing of via budgetverschuiving dienen de nodige kredieten voorzien te worden.
Dit was eerst gebudgetteerd op de algemene kredieten van het onderhoud van de wegen.
Het bestek met nr. Infr_2022_011 en de raming voor de opdracht “Aanleg voet-en fietspaden Ringlaan - Tussen Fabriekstraat en Beekveldstraat - Gemeente Opwijk”, opgesteld door de dienst Aankoop en contractbeheer worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 243.769,60 + € 51.191,62 (21% btw) = € 294.961,22.
Er wordt een maximale subsidie aangevraagd bij het Vlaams Gewest in het kader van “Subsidie Veilige Schoolroute” (50% van de werken met een max. van € 100.000,00).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De schepen van infrastructuur geeft toelichting.
In het kader van de opdracht āAanleg voet- en fietspaden Verlorenkostbaan aan pare zijde - Gemeente Opwijkā werd een bestek met nr. Infr_2022_012 opgesteld door de dienst aankoop en contractbeheer.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op ā¬ 305.724,60 + ā¬ 64.202,17 (21% btw) = ā¬ 369.926,77.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, Ā§1, 2Ā° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van ā¬ 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. Infr_2022_012 en de raming voor de opdracht “Aanleg voet- en fietspaden Verlorenkostbaan aan pare zijde - Gemeente Opwijk”, opgesteld door de Dienst aankoop en contractbeheer worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 305.724,60 + € 64.202,17 (21% btw) = € 369.926,77.
Voor het gedeelte vanaf Beiaardlaan tot Opwijksestraat wordt er maximale subsidie aangevraagd bij het Vlaams Gewest in het kader van “Subsidie Veilige Schoolroute” (50% van de werken – max. € 100.000,00).
Voor het gedeelte vanaf Dorp tot Beiaardlaan wordt er maximale subsidie aangevraagd bij het Vlaams Gewest in het kader van “Subsidie Veilige Schoolomgeving” (50% van de werken – max. € 25.000,00) en bij de provincie Vlaams-Brabant in het kader van subsidie voor “infrastructurele ingrepen op prioritaire schoolroutes” (80% van de werken – max. € 50.000,00).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De schepen van infrastructuur geeft toelichting.
Raadslid Marijke De Vis vindt dit een relatief beperkt bedrag. Zij is benieuwd of dit gaat lukken.
Raadslid Jeroen Eenens vraagt of de bomen zullen verwijderd worden? Schepen William Engels antwoordt dat dit de bedoeling is maar dat er wel aangepaste bomen en plantbakken zullen voorzien worden.
Raadslid Marijke De Vis vraagt wat met het stuk tussen Singel en Markt zal gebeuren? De schepen antwoordt dat dit in een volgende fase zal aangepakt worden. Raadslid Luc De Ridder stelt dat het logischer zou geweest zijn om een volledig ontwerp te maken en dit dan in fasen te laten uitvoeren.
In het kader van de opdracht āHeraanleg van voetpaden in Marktstraat - tussen rond punt en Fabriekstraat - gemeente Opwijkā werd een bestek met nr. Infr_2022_013 opgesteld door de dienst Aankoop en contractbeheer.
Ā
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op ā¬Ā 83.505,50 + ā¬Ā 17.536,16 (21% btw) = ā¬Ā 101.041,66.
Ā
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Ā
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Ā
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Ā
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Ā
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, Ā§ 1, 1Ā° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van ā¬ 140.000,00 niet).
Ā
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Ā
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1Ā°.
Het bestek met nr. Infr_2022_013 en de raming voor de opdracht “Heraanleg van voetpaden in Marktstraat - tussen rond punt en Fabriekstraat - gemeente Opwijk”, opgesteld door de dienst Aankoop en contractbeheer worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 83.505,50 + € 17.536,16 (21% btw) = € 101.041,66.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De schepen van infrastructuur geeft toelichting.
Raadslid Luc De Ridder vindt dat de argumentatie en motivatie overtuigend zijn maar vindt in de overeenkomst niets terug over het drieledig doel : verkeer - leefbaarheid - ontharden. De omschrijving van de opdracht is volledig toegespitst op de wegenontwerpen, niets wordt vermeld over de drie dolen. Hij maakt zich hierover zorgen. Schepen William Engels geeft aan dat met de overeenkomst enkel Haviland wordt aangesteld. Raadslid Luc De Ridder vindt dat het drieledig doel in de startovereenkomst moet zitten. Schepen Jan Couck antwoordt dat wij mee aan tafel zullen zitten om te bepalen wat er zal gerealiseerd worden. De burgemeester beaamt dat het hier enkel de aanstelling betreft. Raadslid Albert Beerens geeft ook mee dat de bedoelingen niet in een contract hoeven te staan. Raadslid Luc De Ridder blijft bij zijn standpunt dat het drieledig doel moet vermeld worden.
Het bestuur ziet de herinrichting van Dorp Mazenzele en de aanpassing van de verkeersafwikkeling in de Verlorenkostbaan als Ć©Ć©n geheel. Aangezien de Verlorenkostbaan echter deels onder subsidie kan uitgevoerd worden en de aanvraagtermijn hiervoor binnenkort verloopt, is beslist om dat dossier in eigen beheer op te maken omwille van de snelheid van handelen en de prioriteit die daar intern aan kon gegeven worden. Het ontwerp voor de herinrichting van Dorp Mazenzele zou hierop een vertragende factor geweest zijn omdat dit wat complexer is en ruimer gaat dan louter technische materie voor aanleg van een voet- of fietspad. Om die reden is beslist om de dossiers op dat vlak van mekaar los te koppelen.
In de jaren 1980 waren er al plannen om iets te doen aan de inrichting van het Dorp en werd een overeenkomst afgesloten met studiebureau Astroplan. Deze zijn echter zo sterk bevraagd dat de verderzetting van het contract zou leiden tot een aanzienlijke vertraging, terwijl het bestuur werk wil maken van de herinrichting. Om die reden is beslist om samen te werken met Intercommunale Haviland, waardoor ook geen procedure moet opgestart worden tot het aanstellen van een nieuwe ontwerper - wat dezer dagen niet evident is in een overbevraagde markt - en Haviland dit 'in house' kan opnemen. In het contract met Astroplan waren geen claims voorzien bij niet-realisatie en zij hebben ondertussen bevestigd hier verder ook van af te zien en geen vorderingen in te stellen.
Haviland kan eind 2022 of begin 2023 het dossier opstarten, zodat na het verkrijgen van eventuele vergunningen en aanbesteden van de werken, deze zouden moeten voltooid kunnen worden in de loop van 2024. Een definitieve planning moet nog opgemaakt worden na opstart van het ontwerpoverleg omdat de definitieve 'scope' van het project nog moet vastgelegd worden in functie van noden en budgetten en daaruit nog wijzigingen op de timing kunnen ontstaan.
Het aanbestedingsdossier voor uitvoering van de werken zal te gepasten tijd voorgelegd worden aan de gemeenteraad, tot vaststelling van de procedure en de lastvoorwaarden.
Het budget voor studie en uitvoering wordt voorzien in de begrotingswijziging die voorgelegd wordt aan de gemeenteraad van 13 september 2022.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Haviland goed voor de opmaak van het ontwerp en uitvoeringsdossier voor de herinrichting van Dorp Mazenzele.
De schepen van informatica stelt voor om de punten betreffende Gemeente zonder Gemeentehuis gezamenlijk te bespreken en geeft toelichting.
Raadslid Jeroen Eenens stelt dat bepaalde delen van het project Affligem en Aalter mogelijks elkaar overlappen. Schepen Jan Couck antwoordt dat er nu de mogelijkheid werd geboden om al of niet aan te sluiten. Er is nergens reeds een verplichting opgenomen. De algemeen directeur stelt dat begin december het subsidiedossier zal behandeld worden. De bedoeling is dat dan de markt wordt bevraagd. Raadslid Jeroen stelt zich de vraag of dit onze inwoners ten goed zal komen? Schepen Jan Couck stelt dat de betoelaging van 80% wel zeker is en we op het moment zelf kunnen beslissen bij welke zuilen en deelitems we instappen.
Raadslid Lutgard Van der Borght wil melden dat noch de gemeente noch het OCMW mee zijn in Doccle. Raadslid Marijke De Vis vraagt of de burgers hun belasting dan zouden kunnen betalen via Doccle? De burgemeester antwoordt dat dit zal bekeken worden.
Raadslid Bert De Wel heeft een vraag over digitalisering van dienst omgeving. Schepen Jan Couck antwoordt dat deze dienst niet de tijd of personeel hebben om daarop in te zetten. De algemeen directeur deelt mee dat de stad Mechelen hierop personeel gaat inzetten. Wij kiezen ervoor om geïnformeerd te worden over het verloop van het project en zullen ook minder gesubsidieerd worden op personeelsinzet. We willen de boot niet missen om van de subsidie gebruik te kunnen maken.
In een studieopdracht onder "Gemeente zonder Gemeentehuis" zijn de efficiƫntiewinsten :
De behoefteanalyse werd gegroepeerd in 4 werven :
Deze worden samengevat in de bijgevoegde bijlagen.
Voor de gemeente Opwijk verkiezen we om geĆÆnformeerd te worden over het project en te zorgen voor draagvlak. Actieve deelnemen is gezien de personeelscapaciteit niet mogelijk.
De behoefteanalyse wordt door het projectteam tegen 15 augustus vertaald naar een concreet actieplan waarin timing, financiering en prioriteiten worden uitgewerkt.
Een belangrijk stuk van de financiering is echter onze eigen inzet. GZG (Gemeente zonder gemeentehuis) verwacht :
Die 20% wordt samen ingebracht als "Tijd", er wordt dus geen financiĆ«le bijdrage van van ons verwacht. Om de continuĆÆteit van het project te garanderen brengt Mechelen 2 leden voor de stuurgroep en 2 leden voor de werkgroep in, zij nemen ook de coƶrdinatie, administratie en communicatie op zich.
Digitaal Vlaanderen heeft al een samenwerkingsakkoord ondertekend, zij zullen de technische coƶrdinatie en ontwikkeling i.s.m. de departementen Digitaal Vlaanderen, Agentschap Binnenlands Bestuur, Omgeving, Digitaal Archief Vlaanderen, VLOCA en de software-leveranciers op zich nemen.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 08.08.2022 houdende het akkoord dat de gemeente Opwijk participeert in het project digitalisering "Dienst Omgeving" en de algemeen directeur toelating gaf tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst.
De bevoegde schepen lichtte dit punt toe bij de algemene bespreking van de punten inzake Gemeente zonder Gemeentehuis.
Gemeente zonder Gemeentehuis biedt de opportuniteit om deze grootschalige transformatie op vlak van beleidsnabijheid voor de burger en gelinkt notuleren voor de lokale besturen te realiseren met een projectsubsidie van 80%. De lokale besturen die het projectvoorstel indienen, nemen een voortrekkersrol op en zetten de toon op vlak van gelinkt notuleren en open data voor de komende jaren.
Door samen een GzG-projectvoorstel in te dienen, wordt er tegemoetgekomen aan de voorwaarden van samenwerking en kennisdeling tussen lokale besturen. Door de samenwerking kunnen kosten gespreid worden, personeelstaken en -inzet verdeeld worden en risicoās verkleind worden. Hoe meer besturen het project indienen, hoe groter de voordelen. Lokaal bestuur Aalter treedt op als penhouder van het project.
Cipal Schaubroeck en Green Valley ondersteunen de lokale besturen bij de uitwerking van het projectvoorstel. Zij erkennen dat de lokale besturen conform de Wet op de overheidsopdrachten zullen handelen in het aanduiden van een dienstenleverancier na de goedkeuring van het projectvoorstel door de projectjury en de Vlaamse Regering.De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 29.08.2022 waarbij men akkoord gaat met de intentieverklaring tot deelname aan het projectvoorstel ‘Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger’ van lokaal bestuur Aalter en keurt de samenwerkingsovereenkomst goed onder voorbehoud van budget en bekrachtiging door de gemeenteraad. Het uiteindelijke budget van het project dient gemotiveerd voorgelegd te worden aan het college.
Het college van burgemeester en schepenen vroeg aan lokaal bestuur Aalter om het uiteindelijke budget van het project te simuleren aan de hand van de onderstaande personeelsgegevens als zou het lokaal bestuur deelnemen aan het project:
Medewerker | Rol in het project | Aantal werkdagen op het project (over 2.5 jaar) | Barema | Bruto jaarloon, incl. vakantiegeld, eindejaarspremie en indexering |
1 | Projectleider | 8 | A3 | 69.967,98 |
2 | Deskundige Organisatiebeheersing | 14,5 | B3 | 62.420,33 |
3 | Deskundige bestuurszaken | 22,5 | B3 | 62.734,9 |
De bevoegde schepen geeft toelichting. Schepen Jan Couck wordt aangeduid als effectief gemeentelijk vertegenwoordiger in het beheerscomité van IT-punt. Schepen Evelien Beeckman wordt aangeduid als plaatsvervanger.
Het IT-punt is opgericht op 23 februari 2016 door VERA samen met de volgende stichtende leden: Bekkevoort, Boortmeerbeek, Geetbets, Kampenhout, Keerbergen, Machelen, Oud-Heverlee, Rotselaar en Steenokkerzeel.
De vereniging brengt een samenwerking tot stand tussen partijen met het oog op de digitalisering van dienstverlening, een taak van algemeen belang die op alle partijen gezamenlijk rust.
De vereniging stelt zich tot doel haar leden te ondersteunen op het vlak van e-government en informatiebeheer en aanverwante materies ter bevordering van een geïntegreerde IT-dienstverlening. Ze functioneert daarbij als een kosten delende vereniging waaraan opdrachten binnen een horizontale samenwerking rechtstreeks kunnen worden toevertrouwd.
De verenging verricht al haar werkzaamheden ten behoeve van de deelnemers.
De geografische omvang van deze werkzaamheden blijft in hoofdzaak beperkt tot het grondgebied van de deelnemende besturen.
De vereniging wordt uitsluitend beheerst door doelstellingen en overwegingen van algemeen belang. Zij heeft geen commerciële doelstelling.
De vereniging kan alle daden, handelingen of verrichtingen stellen, welke rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking hebben op haar doel of van aard zijn de verwezenlijkingen ervan te begunstigen.
De vereniging kan betrekkingen met ondernemingen in de privésector op voorwaarde dat deze strikt bijkomstig blijven ten opzichte van haar maatschappelijk doel.
De samenwerking die deze overeenkomst tot stand brengt, wordt uitsluitend beheerst door overwegingen en eisen die verband houden met het nastreven van doelstellingen van algemeen belang.
De vereniging neemt op de open markt niet meer dan 20% van de onder deze samenwerking vallende activiteiten voor haar rekening.
VERA kan als neutraal ICT-steunpunt onafhankelijk advies bieden en kwaliteitsvolle dienstverlening leveren.
Structureel samenwerken verhoogt de kostenefficiëntie, zorgt voor tijdswinst door actieve kennisdeling en draagt bij tot meer professionaliteit en innovatiekracht.
De interlokale vereniging IT-punt wil volgende diensten kostendelend organiseren :
Intussen telt IT-punt 65 besturen : Aarschot, Asse, Bekkevoort, Bertem, Bierbeek, Boortmeerbeek, Boutersem, Diest, Drogenbos, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Grimbergen, Haacht, Halle, Herent, Hoeilaart, Holsbeek, Huldenberg, Hulpverleningszone Oost, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Keerbergen, Kortenaken, Kortenberg, Kraainem, Landen, Lennik, Leuven, Linkebeek, Londerzeel, Lubbeek, Machelen, Oud-Heverlee, Overijse, Rotselaar, Steenokkerzeel, Scherpenheuvel-Zichem, Sint-Pieters-Leeuw, Ternat, Tielt-Winge, Tienen, Tremelo, Wemmel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zoutleeuw, Zorg Leuven, Sociale Huisvestingsmaatschappijen Dijledal en Providentia, AGB Rotselaar en de politiezones Aarschot, AMOW, BKH, BRT, Demerdal, HerKo, Getevallei, Kastze, Leuven, Voer en Dijle, Lubbeek, Grimbergen, Zaventem en VERA.
De gemeente Opwijk heeft een eigen informaticadienst maar er is extra ondersteuning nodig op het vlak van dagelijkse werking van de ICT-dienst, voor begeleiding van projecten en ondersteuning strategisch ICT-beleid.
Een samenwerking met IT-punt heeft de volgende voordelen:
- continuïteit van de dienst, snelle service, brede back-upmogelijkheden
- neutrale partner (geen softwareleverancier)
- externe expertise houdt eigen interne ICT-dienst up to date
- ervaring en kennisdeling met andere gemeenten uit de regio
- de afname van diensten via IT-punt is goedkoper dan de afname van hetzelfde pakket aan diensten via VERA.
De ICT-projecten zullen in 2022 en de volgende jaren toenemen en deze vereisen een gewenste continuïteit in de ondersteuning van de ICT-dienst.
De gemeenteraad stemt in met deelname en toetreding tot de interlokale vereniging "IT-punt".
De gecoördineerde statuten dd. 14 juni 2017 en het huishoudelijk reglement van de interlokale vereniging "IT-punt", zoals bijgevoegd bij dit besluit en er integraal deel van uitmaken, worden goedgekeurd.
De gemeenteraad besluit tot de aanduiding van een effectieve vertegenwoordiger in het beheerscomité van dit IT-punt.
De heer Jan Couck, schepen - jan.couck@opwijk.be - wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger in het beheerscomité van IT-punt.
De gemeenteraad besluit tot de aanduiding van een plaatsvervangende vertegenwoordiger in het beheerscomité van dit IT-punt.
Mevrouw Evelien Beeckman, schepen - evelien.beeckman@opwijk.be - wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het beheerscomité van IT-punt.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de interlokale vereniging "IT-punt" en is onderworpen aan de toepassingen van het bestuurlijk toezicht zoals blijkt uit de artikels 330 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De bevoegde schepen geeft toelichting bij de hoogdringendheid van dit punt.
* Project elektronisch uitgaande facturen met low-touch betaalmogelijkheid voor de burger : eigen aandeel gaat van € 6.267,90 (20%) naar € 15.983,14 (51%)
* Project digitaal debiteurenbeheer: eigen aandeel gaat van € 8.200,17 naar € 20.910,43
* Project projectopvolging: eigen aandeel gaat van € 17.483,8 naar € 44.583,00
De fee voor projectmanagement is gedaald naar € 210 (ook aan 51% eigen aandeel) bij komt uit op € 82.107,26 eigen aandeel voor de prijsinschatting.
Voor het luik bestuurszaken werd de fee aangepast naar € 82,35 (aan 20 % eigen aandeel).
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 29.08.2022 waarbij de deelname aan de subsidieaanvraag ‘Totaalbeeld op digitale inclusieve klantenbenadering’ van de gemeente Affligem werd goedgekeurd en er wordt ingetekend in op volgende deelprojecten, rekening houdend met onderstaande gegevens:
Zuil burger :
- archivering van papieren dossiers (begraafplaatsen)
Prijs-inschatting |
| Personeels-inzet |
| Project-management-fee |
|
Vlaamse Subsidie (80 %) | Eigen aandeel (20 %) | Vlaamse Subsidie (80 %) | Eigen aandeel (20 %) | Vlaamse Subsidie (80 %) | Eigen aandeel (20 %) |
€ 6.038,69 | € 1.509,67 | € 13.154,41 | € 3.288,60 | € 329,4 | € 82,35 |
Zuil omgeving :
- archivering van papieren dossiers
Prijs-inschatting |
| Personeels-inzet |
| Project-management-fee |
|
Vlaamse Subsidie (80 %) | Eigen aandeel (20 %) | Vlaamse Subsidie (80 %) | Eigen aandeel (20 %) | Vlaamse Subsidie (80 %) | Eigen aandeel (20 %) |
€ 69.898,40 | € 17.474,60 | € 16.536,47 | € 4.134,12 | € 329,4 | € 82,35 |
Zuil financiën :
- elektronische uitgaande facturen met low-touch betaalmogelijkheid voor de burger
Prijs-inschatting |
| Personeels-inzet |
| Project-management-fee |
|
Vlaamse Subsidie (49 %) | Eigen aandeel (51 %) | Vlaamse Subsidie (49 %) | Eigen aandeel (51 %) | Vlaamse Subsidie (49 %) | Eigen aandeel (51 %) |
€ 15.356,35 | € 15.983,14 | € 2.941,89 | € 3.061,96 | € 201,76 | € 210 |
- digitaal debiteurenbeheer
Prijs-inschatting |
| Personeels-inzet |
| Project-management-fee |
|
Vlaamse Subsidie (49 %) | Eigen aandeel (51 %) | Vlaamse Subsidie (49 %) | Eigen aandeel (51 %) | Vlaamse Subsidie (49 %) | Eigen aandeel (51 %) |
€ 20.090,42 | € 20.910,43 | € 4.342,63 | € 4.392,38 | € 201,76 | € 210 |
Zuil bestuur :
- hybride beraadslagingsysteem / innoverende burger participatie
Prijs-inschatting |
| Personeels-inzet |
| Project-management-fee |
|
Vlaamse Subsidie (80 %) | Eigen aandeel (20 %) | Vlaamse Subsidie (80 %) | Eigen aandeel (20 %) | Vlaamse Subsidie (80 %) | Eigen aandeel (20 %) |
€ 93.525,40 | € 23.381,07 | € 6.317,87 | € 1.352,48 | € 329,4 | € 82,35 |
Domeinoverschrijdend :
- systeem voor digitale projectopvolging
Prijs-inschatting |
| Personeels-inzet |
| Project-management-fee |
|
Vlaamse Subsidie (49 %) | Eigen aandeel (51 %) | Vlaamse Subsidie (49 %) | Eigen aandeel (51 %) | Vlaamse Subsidie (49 %) | Eigen aandeel (51 %) |
€ 42.835,31 | € 44.583 | € 4.111,98 | € 4.165,98 | € 201,76 | € 210 |
De projectmanagement-fee is afhankelijk van het aantal deelnemende besturen per deelproject, een variabele die tot de laatste dag kan wijzigen. De vermelde bedragen zijn richtbedragen, gebaseerd op het aantal deelnemers op 15.08.2022. Indien de uiteindelijke projectmanagement-fee hiervan nog zou afwijken, zal deze wijziging naderhand via een afzonderlijk besluit aan het college worden voorgelegd worden.
De gemeente Affligem wordt formeel aangeduid als penhouder voor het indienen van deze subsidieaanvraag.
Het college van burgemeester en schepenen gaat ermee akkoord dat het takenpakket in het kader van dit projectvoorstel zal uitgevoerd worden, hetzij door bijkomend personeel, specifiek aangeworven voor de uitvoering van dit project, hetzij door reeds aanwezig personeel van wie de reguliere taken voor de duurtijd en inbreng in het project worden overgenomen door bijkomend personeel en/of een ander personeelslid in de organisatie.
De gemeenteraad bekrachtigt de aangepaste samenwerkingsovereenkomsten.
Een afschrift van dit besluit wordt op digitale wijzig toegestuurd aan de gemeente Affligem.
Raadslid Luc De Ridder geeft toelichting.
Schepen Johan Deleu antwoordt dat de verantwoordelijke gebouwen in samenspraak met de milieuambtenaar deze voorstellen zal onderzoeken. Een aantal zaken werden reeds besproken door het college van burgemeester en schepenen o.a. de temperatuur in de gemeentelijke gebouwen. Ook het dempen van de openbare verlichting werd reeds besproken. Dit wordt echter niet altijd geapprecieerd door de bewoners. Het college nam ook reeds de beslissing om de verlichting van monumenten, kerstverlichting, enz. te bespreken en te bekijken hoe hierbij kan bespaard worden. We zullen onderzoeken wat haalbaar is. Raadslid Luc De Ridder vraagt of er voornemens, versnellingen qua investeringen zijn? Schepen Johan Deleu antwoordt dat bij de bouw van nieuwe loods en nieuwe sporthal hier zeker rekening zal mee gehouden worden. Raadslid Bert De Wel vraagt of hieromtrent kan gerapporteerd worden tijdens de gemeenteraad van oktober of november? Schepen Johan Deleu hoopt dat ze in oktober met hun huiswerk zullen klaar zijn.
De motivering hiervoor ligt voor de hand:
Voorstellen:
De gemeenteraad neemt kennis van de voorstellen van de INZET-fractie ter vermindering van het energieverbruik door ons lokaal bestuur.
De voorstellen zullen voor verder onderzoek worden voorgelegd aan de bevoegde diensten.
Over het gevolg dat er aan gegeven wordt zal gerapporteerd worden op de gemeenteraden van oktober en november 2022.
De voorzitter geeft het woord aan de fractieleiders.
Raadslid Luc De Ridder stelt dat betreffende de fietsverbinding Hulst - Dorekens de gemeente zichzelf de regularisatie heeft verleend. De toegang tot de wandelpercelen is niet in orde. De gemeente heeft steenpuin aangebracht wat net voldoende is om dit met een pikdorser te betreden. Dit is echter niet werkbaar naar de toekomst toe. Schepen Johan Deleu stelt dat er 2 adviezen ter zake werden gevraagd, o.a. aan Landbouw en Visserij over de ontsluiting van de percelen. De diensten nemen contact op met de betrokken landbouwers.
Raadslid Luc De Ridder stelt zich ook vragen bij de verkeerssituatie in de Specht. De doorgang is niet bestemd voor doorgaand verkeer met de scherpe bocht. Er werd ooit voorgesteld hier een ingreep te doen. Schepen William Engels antwoordt dat de Specht tot 15 september is afgesloten maar de borden gewoon opzij worden gezet door de chauffeurs. Het incident met twee vrachtwagens is opgelost. Toen werd het initiatief genomen om af te sluiten. Vanaf 16 september 2022 zal er een éénrichting worden ingesteld. Het Kemmeken wordt ook éénrichting tot aan Leirekensroute. Dit is een voorlopige maatregel die werd ingesteld in samenspraak met Merchtem. Raadslid Lutgard stelt dat dit ook op digitale borden zou moeten komen. Schepen William Engels stelt dat dit zal aangevraagd worden. Raadslid Luc De Ridder vraagt of er in de toekomst een tractorsluis komt? Schepen William Engels antwoordt dat dit zal bekeken worden, ook samen met Buggenhout. Raadslid Lutgard Van der Borght haalt ook het verkeersprobleem aan in de Broekstraat. Raadslid Eliane Laurent vraagt wat een sluipweg is? Hoe weet je welke weg een sluipweg is? Schepen Johan Deleu meldt dat alle wegen ingedeeld zijn in categorieën. Een sluipweg is in feite een kleine weg die men gebruikt om files te vermijden, maar die daar eigenlijk niet voor bestemd is.
Voorafgaandelijk gestelde vragen :
Vraag raadslid Luc De Ridder :
"De energiecrisis en aanhoudende prijsstijgingen maken dat heel wat mensen moeite hebben hun energiefactuur te betalen. Hoe vertaalt zich dat in de cijfers van mensen die ondersteuning zoeken bij het OCMW (budgetbegeleiding, budgetbeheer, collectieve schuldenregeling, leefloon, ...)? Welke acties onderneemt ons bestuur om mensen te helpen die buiten het sociaal tarief vallen. Wat wordt ondernomen om mensen te helpen bij het aanvragen van de eenmalige tegemoetkomingen voor gas en mazout?"
Antwoord CBS :
We kregen inderdaad ondertussen al een aantal nieuwe mensen over de vloer naar aanleiding van de afrekeningen van energiefacturen die nu binnenkomen. Voorlopig nog geen toestroom, maar dit zal uiteraard nog evolueren. Ook binnen onze bestaande begeleidingen (leefloon, CSR, budgetbeheer/begeleiding) zien we de hogere afrekeningen binnenkomen. Voor de leefloners is de impact beperkter, gezien ze automatisch recht hebben op het sociaal tarief.
Bij elk intakegesprek wordt nu nog meer de aandacht geschonken aan ”De energiesnoeiers”, een gratis energiescan: https://www.energiesnoeiers.net/energiescan.html. Hiervan ligt er ook een stapeltje brochures in elke gespreksruimtes. Ook worden/werden alle dossiers die op het LAC voorkomen hiervan op de hoogte gebracht. Bovendien stuurde ook Fluvius naar alle leefloners een uitnodiging met voorstel tot afspraak door per brief. Alle budgetbeheerdossiers worden nu ook toegeleid naar “De energiesnoeiers”, maar uiteraard is het altijd aan de cliënt zelf om in te gaan op het voorstel.
Naast de energiesnoeiers wordt ook veel aandacht besteed aan de check of mensen recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming, aangezien dit ook automatisch recht geeft op het sociaal tarief. Heel wat mensen hebben hiervan geen weet, vandaar dat we hen hierop attent proberen maken.
Voor stookolie en propaangas werd het “sociaal mazoutfonds” vanuit de PODMI (https://www.mi-is.be/nl/sociaal-mazoutfonds) recent verhoogd in bedrag en aantal liter, hiervoor zal er een brief vertrekken naar mensen die vroeger reeds een aanvraag deden, zodat ze op de hoogte zijn van de verhoging. Ook zullen ze op de hoogte gebracht worden van de 225€ premie die ze via de FOD Economie kunnen aanvragen. Indien ze hiervoor administratieve hulp nodig hebben, kunnen ze uiteraard bij Marina, intake terecht.
Voor de hoge energiefacturen in het algemeen bestaat er een principebeslissing éénmalige verwarmingstoelage van 250€ per jaar. Deze wordt toegekend na een sociaal onderzoek.
Voor de afrekeningen gas en elektriciteit kan deze verwarmingstoelage gesubsidieerd worden via het “sociaal fonds gas en elektriciteit”, naast deze éénmalige verwarmingstoelage zal ook steeds contact genomen worden met de leverancier en een realistisch afbetaalplan worden opgemaakt. Indien ook dit nog geen soelaas brengt, wordt bekeken in welke mate er een steun kan toegekend worden.
Vraag raadslid Bert De Wel :
Sinds een paar maanden is De Post gestopt met het bedelen van brieven door de postbodes per fiets. Alles gebeurt nu met camionetjes. Heeft De Post de gemeente hierover gecontacteerd? De bedeling van post per wagen is zowel voor het milieu als voor de lokale verkeersveiligheid een slechte zaak. Kan de gemeente De Post hierover aanspreken? Op vragen van een individuele burgers hierover wordt niet gereageerd.
Antwoord CBS :
Dit is een federale materie. Mevrouw Petra De Sutter is de bevoegde Minister.
Het is de bevoegdheid van BPost hoe ze haar werking organiseert. De gemeente kan hier niet in tussen komen.
Ter zitting gestelde opmerking :
Raadslid Bert is niet gelukkig met dit schriftelijk antwoord. Hij vraagt nogmaals dat de gemeente contact kan opnemen met de post aangezien hij meent dat het hier over Opwijk zelf gaat, vooral over de verkeersveiligheid. De burgemeester antwoordt dat zij geen weet heeft van klachten daaromtrent.
De gemeenteraad neemt kennis van de variapunten die door de fractieleiders van de verschillende partijen worden aangebracht.
De gemeenteraad neemt kennis van de variavragen van de verschillende fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad.