Terug
Gepubliceerd op 26/10/2022

2022_GR_00129 - Gemeente zonder gemeentehuis - Projectoproep Gemeente Aalter - Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger - Bekrachtiging

Gemeenteraad
di 13/09/2022 - 21:00 Raadzaal GAC II
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Voorzitter; Albert Beerens; Lutgard Van der Borght; William Engels, Schepen; Johan Deleu, Schepen; Jan Couck, Schepen; Marijke De Vis; Joske Vermeir; Patrick De Smedt; Inez De Coninck, Burgemeester; Jeroen Eenens; Els Van Buggenhout; Luc De Ridder; Roland Mortier, Schepen; Floris Van den Broeck; Els Van Gucht; Evelien Beeckman, Schepen; Willem De Pauw; Jasper Baeyens; Linda Verbesselt; Bert De Wel; Eliane Laurent; Katty Van der Borght; Katleen Biesemans, Algemeen Directeur

Secretaris

Katleen Biesemans, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter Van Driessche, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00129 - Gemeente zonder gemeentehuis - Projectoproep Gemeente Aalter - Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger - Bekrachtiging

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Albert Beerens, Lutgard Van der Borght, William Engels, Johan Deleu, Jan Couck, Marijke De Vis, Joske Vermeir, Patrick De Smedt, Inez De Coninck, Jeroen Eenens, Els Van Buggenhout, Luc De Ridder, Roland Mortier, Floris Van den Broeck, Els Van Gucht, Evelien Beeckman, Willem De Pauw, Jasper Baeyens, Linda Verbesselt, Bert De Wel, Eliane Laurent, Katty Van der Borght, Katleen Biesemans
Stemmen voor 23
Jasper Baeyens, Bert De Wel, Willem De Pauw, Katty Van der Borght, Eliane Laurent, Evelien Beeckman, Luc De Ridder, Marijke De Vis, Jeroen Eenens, Lutgard Van der Borght, Els Van Gucht, Linda Verbesselt, Inez De Coninck, Jan Couck, Johan Deleu, Joske Vermeir, Patrick De Smedt, Albert Beerens, William Engels, Els Van Buggenhout, Floris Van den Broeck, Roland Mortier, Wouter Van Driessche
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00129 - Gemeente zonder gemeentehuis - Projectoproep Gemeente Aalter - Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger - Bekrachtiging 2022_GR_00129 - Gemeente zonder gemeentehuis - Projectoproep Gemeente Aalter - Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger - Bekrachtiging

Motivering

Argumentatie

Gemeente zonder Gemeentehuis biedt de opportuniteit om deze grootschalige transformatie op vlak van beleidsnabijheid voor de burger en gelinkt notuleren voor de lokale besturen te realiseren met een projectsubsidie van 80%. De lokale besturen die het projectvoorstel indienen, nemen een voortrekkersrol op en zetten de toon op vlak van gelinkt notuleren en open data voor de komende jaren.

Door samen een GzG-projectvoorstel in te dienen, wordt er tegemoetgekomen aan de voorwaarden van samenwerking en kennisdeling tussen lokale besturen. Door de samenwerking kunnen kosten gespreid worden, personeelstaken en -inzet verdeeld worden en risico’s verkleind worden. Hoe meer besturen het project indienen, hoe groter de voordelen. Lokaal bestuur Aalter treedt op als penhouder van het project.

Cipal Schaubroeck en Green Valley ondersteunen de lokale besturen bij de uitwerking van het projectvoorstel. Zij erkennen dat de lokale besturen conform de Wet op de overheidsopdrachten zullen handelen in het aanduiden van een dienstenleverancier na de goedkeuring van het projectvoorstel door de projectjury en de Vlaamse Regering.

Adviezen

ICT Geen advies ontvangen
Communicatie Geen advies ontvangen
Secretariaat Advies niet tijdig aangeboden

Regelgeving bevoegdheid

Art. 218-219 van het decreet lokaal bestuur: Organisatiebeheersing
<p>Art. 218:&nbsp;<span class="artikelversie">Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continu&iuml;teit van de werking van de gemeentelijke diensten.</span></p> <p><span class="artikelversie">Art. 219:&nbsp;<span class="artikelversie">Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.&nbsp;De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.</span></span></p>
Art. 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur: Bevoegdheid gemeenteraad (niet toe te vertrouwen aan college) - intergemeentelijke samenwerking
<p>Artikel 41 &sect;1 22&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in deel 3, titel 3</p>
Art. 56 §6 van het decreet lokaal bestuur: college houdt overzicht en verstrekt toelichting m.b.t. EVA's, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, verenigingen
<p>Artikel 56 &sect;6 van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen houdt een volledig en geactualiseerd overzicht bij van: 1&deg; alle extern verzelfstandigde agentschappen van de gemeente, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente; 2&deg; alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de gemeente deelneemt; 3&deg; alle intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente deel uitmaakt, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente. Minstens eenmaal per jaar wordt de gemeenteraad op de hoogte gebracht van het geactualiseerde overzicht met een toelichting van alle wijzigingen die zich sinds de vorige toelichting hebben voorgedaan.</p>

Beleidsdoelstellingen

Streven naar een efficiënte, moderne en financieel gezonde organisatie.
Het verder digitaliseren van de organisatie en vereenvoudigen van het systeemlandschap
Het ontwikkelen van een uniform PC- en server- park

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 29.08.2022 waarbij men akkoord gaat met de intentieverklaring tot deelname aan het projectvoorstel ‘Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger’ van lokaal bestuur Aalter en keurt de samenwerkingsovereenkomst goed onder voorbehoud van budget en bekrachtiging door de gemeenteraad. Het uiteindelijke budget van het project dient gemotiveerd voorgelegd te worden aan het college. 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen vroeg aan lokaal bestuur Aalter om het uiteindelijke budget van het project te simuleren aan de hand van de onderstaande personeelsgegevens als zou het lokaal bestuur deelnemen aan het project:

Medewerker

Rol in het project

Aantal werkdagen op het project (over 2.5 jaar)

Barema

Bruto jaarloon, incl. vakantiegeld, eindejaarspremie en indexering

1Projectleider8A3   69.967,98

2

Deskundige Organisatiebeheersing

 14,5

B3

   62.420,33

3

Deskundige bestuurszaken

 22,5

B3

   62.734,9