In een studieopdracht onder "Gemeente zonder Gemeentehuis" zijn de efficiëntiewinsten :
De behoefteanalyse werd gegroepeerd in 4 werven :
Deze worden samengevat in de bijgevoegde bijlagen.
Voor de gemeente Opwijk verkiezen we om geïnformeerd te worden over het project en te zorgen voor draagvlak. Actieve deelnemen is gezien de personeelscapaciteit niet mogelijk.
De behoefteanalyse wordt door het projectteam tegen 15 augustus vertaald naar een concreet actieplan waarin timing, financiering en prioriteiten worden uitgewerkt.
Een belangrijk stuk van de financiering is echter onze eigen inzet. GZG (Gemeente zonder gemeentehuis) verwacht :
Die 20% wordt samen ingebracht als "Tijd", er wordt dus geen financiële bijdrage van van ons verwacht. Om de continuïteit van het project te garanderen brengt Mechelen 2 leden voor de stuurgroep en 2 leden voor de werkgroep in, zij nemen ook de coördinatie, administratie en communicatie op zich.
Digitaal Vlaanderen heeft al een samenwerkingsakkoord ondertekend, zij zullen de technische coördinatie en ontwikkeling i.s.m. de departementen Digitaal Vlaanderen, Agentschap Binnenlands Bestuur, Omgeving, Digitaal Archief Vlaanderen, VLOCA en de software-leveranciers op zich nemen.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 08.08.2022 houdende het akkoord dat de gemeente Opwijk participeert in het project digitalisering "Dienst Omgeving" en de algemeen directeur toelating gaf tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst.