Terug
Gepubliceerd op 28/04/2022

2022_GR_00053 - 2 de pensioenpijler - Toetreding tot OFP Prolocus - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 26/04/2022 - 21:00 Raadzaal GAC II
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Voorzitter; Albert Beerens; Lutgard Van der Borght; Johan Deleu, Schepen; Jan Couck, Schepen; Marijke De Vis; Joske Vermeir; Patrick De Smedt; Inez De Coninck, Burgemeester; Els Van Buggenhout; Luc De Ridder; Roland Mortier, Schepen; Floris Van den Broeck; Willem De Pauw; Jasper Baeyens; Linda Verbesselt; Bert De Wel; Eliane Laurent; Katty Van der Borght; Christel Ringoot, Adjunct Algemeen Directeur

Afwezig

William Engels, Schepen; Jeroen Eenens; Els Van Gucht; Evelien Beeckman, Schepen; Katleen Biesemans, Algemeen Directeur

Secretaris

Christel Ringoot, Adjunct Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter Van Driessche, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00053 - 2 de pensioenpijler - Toetreding tot OFP Prolocus - Goedkeuring

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Albert Beerens, Lutgard Van der Borght, Johan Deleu, Jan Couck, Marijke De Vis, Joske Vermeir, Patrick De Smedt, Inez De Coninck, Els Van Buggenhout, Luc De Ridder, Roland Mortier, Floris Van den Broeck, Willem De Pauw, Jasper Baeyens, Linda Verbesselt, Bert De Wel, Eliane Laurent, Katty Van der Borght, Christel Ringoot
Stemmen voor 19
Jasper Baeyens, Bert De Wel, Willem De Pauw, Katty Van der Borght, Eliane Laurent, Luc De Ridder, Marijke De Vis, Lutgard Van der Borght, Linda Verbesselt, Inez De Coninck, Jan Couck, Johan Deleu, Joske Vermeir, Patrick De Smedt, Albert Beerens, Els Van Buggenhout, Floris Van den Broeck, Roland Mortier, Wouter Van Driessche
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00053 - 2 de pensioenpijler - Toetreding tot OFP Prolocus - Goedkeuring 2022_GR_00053 - 2 de pensioenpijler - Toetreding tot OFP Prolocus - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

  • Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen; bijgevolg wil het bestuur voorzien  in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel; 
  • Tot op  heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022  opgezegd;
  • Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds zelf een overheidsopdracht voeren voor het vinden van een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds); 
  • Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden; 
  • Door  de toetreding bij een IBP is men meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig -   punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
  • Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
  • Het  bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende   overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
  • OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
  • Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen, het voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
  • De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage bestaat; het is dus  mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
  • Er bestaan  drie soorten pensioenplannen  (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is;  in dit plan belooft de werkgever  een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
  • Het bestuur de moet vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; indien het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, moet het bestuur bijkomende bijdragen betalen; in elk geval moet  voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen[1], 0% voor passieve aangeslotenen[2]) behaald worden.
  • Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging,  in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
  • Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen; binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid;  binnen een MIPS-groep speelt onderlinge solidariteit speelt;
  • De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 worden forfaitair vastgelegd op € 1000 per jaar per werkgever en € 10 per jaar per aangeslotene;  deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024;  nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
  • De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
  • Het protocol van het onderhandelingscomité C1;
  • De op basis van  het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
  • De  voormelde intentieverklaring van de OCMW-raad en voormelde documenten werden voorgelegd aan het HOC met vraag naar feedback uiterlijk op 6 april 2022.                     
  • Er wordt voorgesteld om mee in te stappen in OFP Prolocus om de tweede pensioenpijler voor de contractuele medewerkers van het OCMW te organiseren voor de komende 3 jaar. De totale kostprijsraming voor deze 3 jaar voor deze tweede pensioenpijler (inclusief kostenpremie, beheerskosten, werkgeversbijdrage) bedraagt € 73.874,4 (of € 24.625,3 per jaar)

Juridische grond

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur. 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 30 (in-house-toezicht).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Adviezen

Dienst Financiën Gunstig advies
ACO Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Art. 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: Bevoegdheid gemeenteraad (niet toe te vertrouwen aan college) - plaatsingsprocedure en voorwaarden overheidsopdrachten
<p>Artikel 41 &sect;1 10&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur, vermeld in punt 8&deg;, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd</p>

Beleidsdoelstellingen

Niet van toepassing
Gelijkblijvend beleid personeel
Gelijkblijvend beleid personeel

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om toe treden tot de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte  van OFP PROLOCUS. 

Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement worden goedgekeurd. 

Er wordt kennis genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

Artikel 2

De kostprijsraming (€ 228.209,46 voor 3 jaar) en de wijze van gunnen (in-house opdracht) worden goedgekeurd. 

Artikel 3

De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

Artikel 4

De gemeenteraad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

Artikel 5

De gemeenteraad beslist voor de pensioentoezegging 3 % van het pensioengevend loon tot het plafond voor de berekening van het wettelijke pensioen en 3% van het pensioengevend loon dat dit plafond overschrijdt.

Artikel 6

De gemeenteraad beslist om samen met OCMW Opwijk een zogenaamde MIPS-groep te vormen.

Artikel 7

De heer Bart Verdoodt, Financieel Directeur wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw  Christel Ringoot wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.