De crisis maakte evenwel opnieuw duidelijk dat de digitale kloof nog steeds aanwezig is in onze samenleving. Niet iedereen beschikt over een internetverbinding, een computer of over de nodige digitale skills om mee te kunnen stappen in de digitale omslag. Inspanningen blijven nodig om ook de meest kwetsbaren in onze maatschappij te bereiken en toegang te geven tot diensten, en dus niet louter digitaal of telefonisch.
Door de overschakeling van de coronabarometer naar code geel, schakelt het maatschappelijke leven een versnelling hoger, dat is ook te merken aan de huidige drukte die onder andere de dienst burgerzaken op dit moment ondervindt. Daardoor raken de afspraakmomenten snel volzet en moeten burgers soms langer dan voorzien wachten om bepaalde documenten te verkrijgen of af te leveren. Misschien hoeft niet elke afspraak 10 minuten te duren?
Om meer burgers sneller te helpen stellen wij daarom voor om niet meer enkel te werken op afspraak maar ook minstens 1 vast moment in de week te voorzien waarop burgers terecht kunnen bij de administratieve diensten zonder afspraak.
De gemeenteraad keurt de aanpassing aan het werken op afspraak goed door minstens 1 vast moment in de week te voorzien waarop burgers terecht kunnen bij de administratieve diensten zonder afspraak niet goed.
* Bij de elektronische stemming heeft raadslid Floris Van den Broeck zich vergist bij het elektronisch stemmen en gaf hij ter zitting aan zijn stem "voor" te willen wijzigen in een stem "tegen".