Terug
Gepubliceerd op 23/03/2022

2022_GR_00039 - Jaarverslag klachten 2021 - Registratie en opvolging - Kennisneming

Gemeenteraad
di 22/03/2022 - 20:00 Raadzaal GAC II
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Voorzitter; Albert Beerens; Lutgard Van der Borght; William Engels, Schepen; Johan Deleu, Schepen; Jan Couck, Schepen; Marijke De Vis; Joske Vermeir; Patrick De Smedt; Inez De Coninck, Burgemeester; Jeroen Eenens; Els Van Buggenhout; Luc De Ridder; Roland Mortier, Schepen; Floris Van den Broeck; Els Van Gucht; Evelien Beeckman, Schepen; Willem De Pauw; Jasper Baeyens; Linda Verbesselt; Bert De Wel; Eliane Laurent; Katty Van der Borght; Christel Ringoot, Adjunct Algemeen Directeur

Afwezig

Katleen Biesemans, Algemeen Directeur

Secretaris

Christel Ringoot, Adjunct Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter Van Driessche, Voorzitter
2022_GR_00039 - Jaarverslag klachten 2021 - Registratie en opvolging - Kennisneming 2022_GR_00039 - Jaarverslag klachten 2021 - Registratie en opvolging - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Een kwaliteitsvol klachtenmanagement is een essentieel onderdeel van elke bestuursorganisatie. De burger moet een goede en betrouwbare dienstverlening kunnen krijgen. Zij verwachten dat eventuele vragen en bezwaren die ze formuleren correct en deskundig onderzocht en behandeld worden binnen een redelijke termijn.

Het gemeentebestuur streeft dan ook naar de best mogelijke dienstverlening, klantvriendelijkheid, vlotte afhandeling van aanvragen en dossiers. Desondanks gebeurt het toch dat iemand die niet tevreden is een klacht uit. Om die reden heeft het bestuur een reglement dat de klachtenbehandeling regelt. Ieder heeft het recht om kosteloos een klacht in te dienen over de handeling of werking van een bestuur.

De klachtencoördinator bezorgt volgens dit reglement jaarlijks aan de leden van de gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn ter kennisneming een rapport over de behandelende klachten (met weglaten van de privacygegevens).

Regelgeving bevoegdheid

Art. 41 §1 15° van het decreet lokaal bestuur: Bevoegdheid gemeenteraad (niet toe te vertrouwen aan college) - klachtenbehandeling
<p>Artikel 41 &sect;1 15&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van een systeem van klachtenbehandeling</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag klachten 2021 van de gemeente en OCMW.