Nutsvoorzieningen
De nutsmaatschappijen werden om advies gevraagd.
Riopact heeft op 1 februari 2022 het project voorwaardelijk gunstig geadviseerd.
De Watergroep heeft op 9 februari 2022 een voorwaardelijk gunstig uitgebracht op het project. Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding moet door de initiatiefnemer een forfaitaire kost per bebouwbare kavel betaald worden en een kost voor ontwerp en veiligheidscoördinatie per project. Een forfaitaire kost en de kost voor eventuele aanpassingen aan de bestaande drinkwaterleiding zijn ten laste van de initiatiefnemer. Omwille van het aantal percelen is er een capaciteitsmeting nodig, deze capaciteitsmeting moet door de opdrachtgever zelf aangevraagd worden. De kosten van deze capaciteitsmeting zijn ten laste van de verkavelaar.
Fluvius heeft op 15 februari 2022 een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht. Ze gaan akkoord met de inplanting van de cabine, aardgas wordt niet uitgebreid waardoor geen aansluiting hierop mogelijk is. Voor het opmaken van een offerte wacht Fluvius nog op de inplanting van het tellerlokaal en keuze van de LED-armaturen, dit na overleg met het studiebureau.
Telenet heeft op 27 januari 2022 een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht en voorziet een uitbreiding van zijn telecommunicatienet.
Adviesinstanties
Volgende instanties werden om advies gevraagd voor dit project :
-Politiezone AMOW
-Brandweerzone Vlaams-Brabant West
-Provincie Vlaams-Brabant
-Infrabel
-NMBS
-Toegankelijk Vlaanderen (Inter)
-FOD Binnenlandse Zaken - Astrid Veiligheidscommissie
-Vlaamse Milieumaatschappij
-Dienst Infrastructuur gemeente Opwijk
-Dienst Milieu gemeente Opwijk
De provincie Vlaams-Brabant, dienst waterlopen bracht op 11 februari 2022 voorwaardelijk gunstig advies uit.
Infrabel antwoordde op 31 januari 2022 dat zij geen advies kunnen verlenen om reden dat zij geen rechtstreeks aanpalende eigendommen hebben op deze locatie.
De NMBS bracht op 26 januari 2022 voorwaardelijk gunstig advies uit.
Toegankelijk Vlaanderen (Inter) bracht op 3 februari 2022 voorwaardelijk gunstig advies uit.
FOD Binnenlandse zaken - ASTRID veiligheidscommissie bracht op 25 januari 2022 gunstig advies uit.
De Vlaamse Milieumaatschappij heeft op 28 januari 2022 laten weten dat zij niet bevoegd zijn om advies te geven over dit dossier.
De dienst Infrastructuur van de gemeente Opwijk bracht op 28 februari 2022 voorwaardelijk gunstig advies uit. De opmerkingen omtrent de inrichting van de wegenis worden behandeld bij het afleveren van de omgevingsvergunning.
De dienst milieu van de gemeente Opwijk bracht op 23 februari 2022 voorwaardelijk gunstig advies uit.
Brandweerzone Vlaams-Brabant West bracht op 18 januari 2022 voorwaardelijk gunstig advies uit.
Politiezone AMOW bracht op 2 maart 2022 advies uit. De opmerkingen/suggesties omtrent de inrichting van de wegenis worden behandeld bij het afleveren van de omgevingsvergunning.
Openbaar onderzoek
Tijdens het openbaar onderzoek dat plaats vond van 17/01/2022 t.e.m. 15/02/2022 werden er zes(6) bezwaarschriften ingediend. Een deel van deze bezwaarschriften ging over de voorgestelde uitgaande verkeersstroom uit de verkaveling op de Beekveldstraat en over de geplande toegang van het project ter hoogte van de Ringlaan. Een ander bezwaarschrift gaat over de herinrichting van Broeckehof en de beperking van de bereikbaarheid van de bestaande manège. Deze punten dienen hier besproken te worden aangezien ze gelinkt zijn aan de wegenis.
Na samenspraak met de dienst Infrastructuur van de gemeente Opwijk worden deze punten als volgt weerlegd:
Toegang tot de verkaveling vanaf de Ringlaan:
De breedte van het wegdek vanaf de Ringlaan is zeer ruim (8 meter). Het openbaar domein zal heringericht worden in functie van de nieuwe toegangsweg: o.a.parkeerplaatsen voor personenwagens herbekijken en verbieden voor vrachtwagens. Door de breedte van de rijweg te beperken zal ook de snelheid afgeremd worden. Bij de herinrichting zal het wegdek hersteld worden. Door een verkeerscirculatie in te voeren in de nieuwe verkaveling, inrit kant Ringlaan en uitrit kant Beekveldstraat, wordt het verkeer gespreid. Het project wordt ingericht als woonerf, wat betekent dat de snelheid beperkt wordt tot 20 km/u. De aansluiting tussen Ringlaan en project wordt best ook opgenomen als woonerf.
Uitrit van de verkaveling via Beekveldstraat:
Infrabel wil de overwegen in de Fabriekstraat en de Broekstraat sluiten en voorziet als alternatief in het verlengde van de Beekveldstraat een tunnel onder de spoorweg. De uitrit van de verkaveling sluit aan op de toekomstige wegenis naar de tunnel onder de spoorweg. De Beekveldstraat heeft een breedte van 5 m, wat voldoende is om als verbindingsweg te fungeren.
Herinrichten Broeckehof en ontsluiting manège:
De beslissing om Broeckehof doodlopend te maken voor autoverkeer staat los van de aanvraag voor de verkaveling. Het college heeft deze beslissing al eerder genomen (8/2/2021). Het afsluiten van Broeckehof wordt afgestemd op de realisatie van de tunnels onder de spoorweg en het sluiten van de overwegen Fabriekstraat en Broekstraat door Infrabel. De woningen van Broeckehof en Krokaard kunnen dan enkel ontsluiten via de Broekstraat. Door de bouw van de spoorwegtunnel in de Fabriekstraat blijft er slechts een beperkte doorgang mogelijk in de Fabriekstraat en is het niet meer mogelijk om Broeckehof in te rijden. Bij het sluiten van de overweg in de Broekstraat zal er enkel nog plaatselijk verkeer in de straat komen, waardoor de overlast van het verkeer uit Broeckehof en Krokaard beperkt blijft. Lokaal zwaar vervoer zal steeds gegarandeerd worden. Het advies van de brandweer zal gevolgd worden zodat het plaatselijk vrachtverkeer Broeckehof toch kan bereiken.
Decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, m.n. artikel 31.
Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015.
Decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019.
Het voorgelegd tracé en de voorgelegde plannen betreffende de noodzakelijke uit te voeren infrastructuurwerken, het bijgevoegd rooilijnplan en aanleg landschapspark in bovenvermelde verkaveling, opgemaakt door het studiebureau D+A Consult NV, Meiboom 26 te 2000 Antwerpen, worden goedgekeurd.
Het bestek en de kostprijsraming voor het uitvoeren van de infrastructuurwerken in bovenvermelde verkaveling, opgemaakt door het studiebureau D+A Consult NV, voor een totaal van 1.479.121,50 euro wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De nutsleidingen worden uitgevoerd op kosten van de aanvrager volgens het bestek en de offertes van de nutsmaatschappijen.
Artikel 4
De nieuwe wegenis, trage verbindingen, groenzones en het landschapspark, zijnde de loten A, B, C en D op het rooilijn- en metingsplan van de landmeter-experten Ward Van Den Broeck en Emiel Van Den Broeck, worden door de aanvrager kosteloos overgedragen naar het openbaar domein, na de definitieve aanvaarding van de werken.