Terug
Gepubliceerd op 23/02/2022

2022_GR_00022 - Private groepsaankoop laadpalen - Project intercommunale Haviland - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 22/02/2022 - 20:00 Schuur Hof ten Hemelrijk - Kloosterstraat 7
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Voorzitter; Albert Beerens; Lutgard Van der Borght; William Engels, Schepen; Johan Deleu, Schepen; Jan Couck, Schepen; Marijke De Vis; Joske Vermeir; Patrick De Smedt; Inez De Coninck, Burgemeester; Jeroen Eenens; Els Van Buggenhout; Luc De Ridder; Roland Mortier, Schepen; Floris Van den Broeck; Els Van Gucht; Evelien Beeckman, Schepen; Willem De Pauw; Jasper Baeyens; Linda Verbesselt; Bert De Wel; Eliane Laurent; Katty Van der Borght; Christel Ringoot, Adjunct Algemeen Directeur

Afwezig

Katleen Biesemans, Algemeen Directeur

Secretaris

Christel Ringoot, Adjunct Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter Van Driessche, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00022 - Private groepsaankoop laadpalen - Project intercommunale Haviland - Goedkeuring

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Albert Beerens, Lutgard Van der Borght, William Engels, Johan Deleu, Jan Couck, Marijke De Vis, Joske Vermeir, Patrick De Smedt, Inez De Coninck, Jeroen Eenens, Els Van Buggenhout, Luc De Ridder, Roland Mortier, Floris Van den Broeck, Els Van Gucht, Evelien Beeckman, Willem De Pauw, Jasper Baeyens, Linda Verbesselt, Bert De Wel, Eliane Laurent, Katty Van der Borght, Christel Ringoot
Stemmen voor 23
Jasper Baeyens, Bert De Wel, Willem De Pauw, Katty Van der Borght, Eliane Laurent, Evelien Beeckman, Luc De Ridder, Marijke De Vis, Jeroen Eenens, Lutgard Van der Borght, Els Van Gucht, Linda Verbesselt, Inez De Coninck, Jan Couck, Johan Deleu, Joske Vermeir, Patrick De Smedt, Albert Beerens, William Engels, Els Van Buggenhout, Floris Van den Broeck, Roland Mortier, Wouter Van Driessche
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00022 - Private groepsaankoop laadpalen - Project intercommunale Haviland - Goedkeuring 2022_GR_00022 - Private groepsaankoop laadpalen - Project intercommunale Haviland - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

-in het kader van het door de gemeente Opwijk ondertekende Lokaal Energie-en Klimaatpact (2021-2030), heeft de gemeente zich geëngageerd om tegen 2030 een aantal doelstellingen te realiseren rond vier(4) werven: werf 1 (laten we een boom opzetten), werf 2 (verrijk je wijk),  werf 3 (elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar)en werf 4(water, het nieuwe goud).

-de vooropgestelde doelstellingen 2030 voor Vlaanderen voor werf 3(elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar) zijn: per 1.000 inwoners één(1) 'toegangspunt' voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (= 6.600 toegangspunten) + per 100 inwoners één(1) laadpunt tegen2030 (= 66.000 laadpunten) + 1m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 tot en met 2030.

-om de doelstellingen voor Vlaanderen te halen tegen 2030 moeten er 20x zoveel laadpalen komen dan er nu al zijn. Als dat aantal over heel Vlaanderen evenredig verdeeld wordt, moeten er in onze regio 150.000 laadpalen geplaatst worden in de komende 10 jaar (= 4 per dag). Niet al deze laadpalen moeten op het openbaar domein worden geplaatst of op kosten van de gemeente. Intercommunale Haviland organiseert daarom een groepsaankoop laadpalen voor particulieren en bedrijven.

-de doelgroep van dit project bestaat uit  inwoners voor laadpalen bij particuliere woningen en bedrijven voor laadpalen op de parking van bedrijven voor eigen personeel en/of bezoekers. Niet elke particulier heeft een garage of een openbare laadpaal bij de deur. Toch moeten de komende jaren heel wat mensen overschakelen op een elektrische wagen. Een particuliere laadpaal is voor heel wat mensen een ideale oplossing.

Heel wat bedrijven maken momenteel de omschakeling naar elektrische wagens, zeker nu bedrijfswagens in de toekomst niet langer op fossiele brandstoffen zullen mogen rijden. Hoe sneller deze bedrijven laadpalen plaatsen, hoe sneller ze ook over zullen stappen op elektrische wagens. Ook voor bedrijven zonder bedrijfswagens zal het plaatsen van laadpalen noodzakelijk worden om het eigen personeel en bezoekers de mogelijkheid te bieden om hun wagen op te laden. Deze laadpalen zullen hoofdzakelijk overdag gebruikt worden. Ideaal wordt het plaatsen van deze laadpalen gecombineerd met het plaatsen van zonnepanelen, zodat de auto’s die hier opgeladen worden ook effectief ‘groen’ rijden. Daarom zal de combinatie ook meegenomen worden in de groepsaankoop.

-voordelen van een collectieve aanpak: gerichte informatieverstrekking en sensibilisatie naar het brede publiek +  betere prijs bedingen door ‘hoeveelheidvoordeel’ maar rekening houdend met de kwaliteit +  het aanbieden van ondersteuning en hulp verlaagt de drempel om de stap te zetten om een laadpaal te plaatsen +  er wordt een persoonlijk contract tussen de particulier/het bedrijf en de firma afgesloten, zonder kosten voor de gemeente.

- noch intercommunale Haviland, noch de gemeente  treden op als opdrachtgever: contracten, betalingen en geschillen zijn tussen de firma en de opdrachtgevende burger. Intercommunale  Haviland of de gemeente treden enkel op als organisator om burgers bij elkaar te brengen zodat deze tegen gunstige voorwaarden een aankoop kunnen doen.

-algemene uitwerking project door intercommunale Haviland: organisatie en bijwonen bijeenkomsten van de werkgroep +firma’s aanschrijven en offertes vragen + logistiek en administratieve ondersteuning (offertes inscannen en mailen naar leden werkgroep, prijzen-overzicht maken, overzicht inschrijvingen inwoners bijhouden, …). Raming van 20u per gemeente.

-specifieke organisatie van infovergadering voor alle geïnteresseerde inwoners door intercommunale Haviland: geselecteerde firma geeft toelichting over de werkwijze en het verdere verloop van het project + aanschrijven van bedrijven + individuele informatieverstrekking aan de geïnteresseerden + lijst met inschrijvingen periodiek aanvullen en overmaken aan de gemeente. Raming van 20u per gemeente.

De prestaties geleverd door de intergemeentelijke milieudienst van Haviland worden afgerekend per werkelijk gepresteerd uur. De uren worden gefactureerd aan € 83/u. De uurlonen (toestand op 01/10/2021) zijn gekoppeld aan de  indexaanpassing van de lonen zoals toepasselijk in de openbare sector. 

De kosten voor de gemeente Opwijk bij deelname aan het project worden geraamd op een bedrag van € 3.320 (40 u x € 83/uur).

Projectverloop & voorstel timing.

-Communicatieronde 1 -week 1: Publicatie van artikel in gemeentelijke communicatiekanalen. Haviland bezorgt de gemeente: - een modelartikel voor het gemeentelijk infoblad + een intekenformulier voor interesse tot deelname aan de groepsaankoop en optionele participatie in de werkgroep Optioneel: aanschrijven bedrijven

-Samenstelling werkgroep -week 7: De werkgroep bestaat uit inwoners, bedrijven, afgevaardigde van gemeente, milieuraad, …

-Bijeenkomst werkgroep 1 -week 9: Afspraken omtrent procedure, timing, weging van criteria, …

-Marktbevraging- week 9-16: Firma’s aanschrijven en offertes opvragen » Indienen prijsoffertes : week 10-16

-Bijeenkomst werkgroep 2- week 17: Offertes evalueren, selectie firma’s, verdere aanpak uitwerken

-Bijeenkomst werkgroep 3- week 19-20: (meerdere bijeenkomsten mogelijk) - geselecteerde firma’s uitnodigen (zodat zij offertes kunnen toelichten en eventueel bijsturen) - firma wordt aangeduid door werkgroep

-Communicatieronde 2- week 18-22: Publicatie nieuw artikel in gemeentelijke communicatiekanalen + communicatie naar inwoners die reeds aangaven geïnteresseerd te zijn. Mensen die hun interesse reeds aangaven worden aangeschreven,  Daarnaast ook nieuw artikel in gemeentekrant, aangeleverd door Haviland.

-Algemene infovergadering- week 22-23: De gekozen firma geeft toelichting aan geïnteresseerde inwoners en bedrijven.

-Contract en uitvoering- week 23 e.v.: Burgers en bedrijven ontvangen hun persoonlijke offerte en sluiten individueel contract af met de firma + uitvoeren van de werken door de firma + firma overhandigt lijst met geplaatste laadpalen aan Haviland.

Projectvoorstel 'private groepsaankoop laadpalen' intercommunale Haviland versus project 'aanpak uitrol laadinstractuur' Vlaamse Overheid 

-de deelname door de gemeente Opwijk aan het project 'private groepsaankoop laadpalen' is complementair met de voorziene uitrol door de Vlaamse Overheid van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op het openbaar domein in Vlaanderen. 

-verschil: daar waar het project 'private groepsaankoop laadpalen' van intercommunale Haviland zich focust op het aanbieden tegen een gunstiger aankoopprijs van een laadunit voor elektrische voertuigen aan burgers en bedrijven voor plaatsing op  privaat domein (privaat gebruik),  focust het project 'aanpak uitrol laadinfrastructuur 2021-2025' van de Vlaamse Overheid zich op de plaatsing van 30.000 extra laadequivalenten op het openbaar domein en semi-publieke infrastructuur. Met het project van de Vlaamse Overheid is het onder meer de bedoeling dat elke inwoner die niet over een private parkeerplaats (garage of oprit) beschikt en zelf geen laadpunt kan installeren, een publiek toegankelijk laadpunt kan aanvragen op maximaal 250m wandelafstand van de woonst/werkplaats ('paal-volgt-paal').

Regelgeving bevoegdheid

Art. 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur: Bevoegdheid college - toegewezen door gemeenteraad
<p>Artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Beleidsdoelstellingen

Werken aan een duurzame, milieubewuste, aangename en betaalbare gemeente
Inzetten op klimaat, duurzaamheid en energie
Doelstellingen burgemeesterconvenant 2030

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de inhoud van het project en gaat akkoord voor deelname door de gemeente Opwijk aan het project 'private groepsaankoop laadpalen'.