Terug
Gepubliceerd op 23/06/2021

2021_GR_00105 - Organisatiebeheersing - Organisatiebeheersrapport 2020 - Kennisneming

Gemeenteraad
di 22/06/2021 - 21:00 www.opwijk.be/gemeenteraad-digitaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Voorzitter; Albert Beerens; Lutgard Van der Borght; William Engels, Schepen; Johan Deleu, Schepen; Jan Couck, Schepen; Marijke De Vis; Joske Vermeir; Patrick De Smedt; Inez De Coninck, Burgemeester; Jeroen Eenens; Els Van Buggenhout; Luc De Ridder; Roland Mortier, Schepen; Floris Van den Broeck; Els Van Gucht; Evelien Beeckman, Schepen; Willem De Pauw; Jasper Baeyens; Linda Verbesselt; Bert De Wel; Eliane Laurent; Katty Van der Borght; Katleen Biesemans, Algemeen Directeur

Secretaris

Katleen Biesemans, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter Van Driessche, Voorzitter
2021_GR_00105 - Organisatiebeheersing - Organisatiebeheersrapport 2020 - Kennisneming 2021_GR_00105 - Organisatiebeheersing - Organisatiebeheersrapport 2020 - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

In augustus 2019 werd een nieuw kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd. Het rapport organisatiebeheersing over 2020 werd dus opgemaakt volgens dit nieuw kader en de bijhorende leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen.

Het organisatiebeheersrapport werd positief geadviseerd door het managementteam op 10 juni 2021.

Het rapport behandelt 10 algemene thema's, per thema worden de belangrijkste realisaties van 2020 vermeld en toegelicht.

Regelgeving bevoegdheid

Art. 218-219 van het decreet lokaal bestuur: Organisatiebeheersing
<p>Art. 218:&nbsp;<span class="artikelversie">Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continu&iuml;teit van de werking van de gemeentelijke diensten.</span></p> <p><span class="artikelversie">Art. 219:&nbsp;<span class="artikelversie">Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.&nbsp;De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.</span></span></p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het organisatiebeheersingsrapport voor het jaar 2020.