Terug
Gepubliceerd op 26/05/2021

2021_GR_00082 - Invoering uniforme afvalzakken en terugname van oude afvalzakken - Verzoekschriften - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 25/05/2021 - 21:00 www.opwijk.be/gemeenteraad-digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Voorzitter; Albert Beerens; Lutgard Van der Borght; William Engels, Schepen; Johan Deleu, Schepen; Jan Couck, Schepen; Marijke De Vis; Joske Vermeir; Patrick De Smedt; Inez De Coninck, Burgemeester; Jeroen Eenens; Els Van Buggenhout; Luc De Ridder; Roland Mortier, Schepen; Floris Van den Broeck; Els Van Gucht; Evelien Beeckman, Schepen; Willem De Pauw; Jasper Baeyens; Linda Verbesselt; Bert De Wel; Eliane Laurent; Katty Van der Borght; Katleen Biesemans, Algemeen Directeur

Secretaris

Katleen Biesemans, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter Van Driessche, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00082 - Invoering uniforme afvalzakken en terugname van oude afvalzakken - Verzoekschriften - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Wouter Van Driessche, Albert Beerens, Lutgard Van der Borght, William Engels, Johan Deleu, Jan Couck, Marijke De Vis, Joske Vermeir, Patrick De Smedt, Inez De Coninck, Jeroen Eenens, Els Van Buggenhout, Luc De Ridder, Roland Mortier, Floris Van den Broeck, Els Van Gucht, Evelien Beeckman, Willem De Pauw, Jasper Baeyens, Linda Verbesselt, Bert De Wel, Eliane Laurent, Katty Van der Borght, Katleen Biesemans
Stemmen voor 23
Jasper Baeyens, Bert De Wel, Willem De Pauw, Katty Van der Borght, Eliane Laurent, Evelien Beeckman, Luc De Ridder, Marijke De Vis, Jeroen Eenens, Lutgard Van der Borght, Els Van Gucht, Linda Verbesselt, Inez De Coninck, Albert Beerens, William Engels, Els Van Buggenhout, Floris Van den Broeck, Roland Mortier, Wouter Van Driessche, Jan Couck, Johan Deleu, Joske Vermeir, Patrick De Smedt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00082 - Invoering uniforme afvalzakken en terugname van oude afvalzakken - Verzoekschriften - Goedkeuring 2021_GR_00082 - Invoering uniforme afvalzakken en terugname van oude afvalzakken - Verzoekschriften - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

VOORSTEL VAN ANTWOORD OVER TE MAKEN AAN DE INDIENERS VAN HET VERZOEKSCHRIFT

Periode communicatiecampagne

Afvalintercommunale Intradura en de gemeente Opwijk zijn gestart met de communicatie rond de nieuwe zakken (eind) juni 2020. Dat is één (1) jaar voordat deze afvalzakken niet meer door de afvalintercommunale  zouden opgehaald worden. De periode tussen de invoering van de nieuwe Vlarema-wetgeving in maart 2019 en eind juni 2020 werd door afvalintercommunale Intradura besteed aan de opstart van het project 'uniforme rest- en gft-zak van Intradura' - cfr.vooronderzoek, overleg met vennoten, proces beslissingen vennoten, aanbesteding, opstellen van operationeel en communicatieplan, ….  In september/oktober 2020 werd de overgangsperiode door de gemeente nogmaals via verschillende communicatiekanalen gecommuniceerd, waarna Intradura ook in november 2020 en in de ID-krant (Intradura) dit nogmaals herhaalde.

Drie nieuwe zakken, één verhaal, één boodschap

De nieuwe bepalingen voor de samenstelling van de afvalzakken is niet de hoofdreden voor de invoering van de nieuwe uniforme afvalzakken. Intradura is de afvalintercommunale voor 19 gemeenten waarvan 17 gemeenten beslist hebben hun afvaltarieven te uniformiseren. Zoals door de indieners van het verzoekschrift correct is aangegeven, werd met de aankoop door de burger van  zakken een belasting betaald die gebruikt wordt om de inzamel- en verwerkingskost van het afval te betalen. Dat wil zeggen dat er voorheen (voor de invoering van de nieuwe uniforme afvalzakken) tot 18 verschillende tarieven gehanteerd werden (per gemeente 1 oud gemeentelijk tarief en het uniforme tarief met de nieuwe afvalzakken). Om de belasting van de verkoop van de afvalzakken naar de juiste gemeente te laten vloeien, is het nodig een datum te bepalen waarop de oude tarieven niet meer geldig zijn, zo niet zou door een burger die de oude afvalzakken gebruikt een ander bedrag moeten betaald worden voor het afval dan ten opzichte van een burger die de nieuwe (uniforme)zakken gebruikt.

Goede sorteerders zouden in gemeenten waar de nieuwe uniforme afvalzakken goedkoper zijn ( in vergelijking met de prijs van de oude afvalzakken), nog meer benadeeld zijn omdat door de oude afvalzakken te gebruiken deze personen meer zouden betalen voor hun afval dan slechte sorteerders die al de nieuwe uniforme afvalzakken gebruiken.

Er moest vervolgens voor een einddatum worden gekozen. Hiervoor leek de wijziging in de wetgeving opportuun. Binnen de communicatiecampagne van afvalintercommunale Intradura is geopteerd om de drie(3) uniforme afvalzakken in één verhaal en één boodschap te communiceren. De overgangsperiode werd bepaald op 30/06/2021, dit voor de restafval(huisvuil)- en gft-zak.

Het klopt inderdaad dat de regeling voor de PMD-zak door afvalintercommunale Intradura achteraf werd bijgesteld. Hiervoor had afvalintercommunale Intradura volgende argumenten:

  • Fost Plus vzw., die mee de uitgebreide PMD-zak uitrolt in heel België, hanteert geen overgangsperiode voor de PMD-zak.
  • De PMD-zak wordt gerecycleerd in het recyclageproces terwijl de restafvalzak als end-of-life zak verbrand wordt.
  • De PMD-zak was reeds een intercommunale afvalzak, die reeds in alle gemeenten dezelfde was.

Overgangsperiode

De nieuwe gft-zak en restafvalzak kaderen samen in een uniformiseringsproject. Dit project heeft afvalintercommunale Intradura laten samenvallen met de nieuwe Vlarema-wetgeving en de start van de uitgebreide PMD-zak. Zo diende er operationeel één grote omschakeling te gebeuren en kon dit in één grote communicatiecampagne gecommuniceerd worden.

Een verandering van afvalzak, prijs en kwaliteit vraagt een tijdelijke overgangsperiode, die samen met de 17 gemeenten werd bepaald. Het feit dat afvalintercommunale Intradura diende rekening te houden met de nieuwe Vlarema bepalingen, maakt dat deze overgangsperiode werd vastgelegd tot 30/06/2021. 

De Vlarema-wetgeving is inderdaad niet van toepassing voor de gft-zak. De reden voor de stopzetting van de gft-zak ligt in de uniformisering (zie uitleg bovenaan). 

Afvalintercommunale Intradura wijst er op dat de gft-zak van biodegradeerbare plastic gemaakt is en daarom maar een houdbaarheidsdatum van maximum één(1) jaar heeft, even lang dus als de periode van de communicatiecampagne en overgangsperiode (eind juni 2020- eind juni 2021). Om de goede sorteerders tegemoet te komen en niet te benadelen, zijn er bij de nieuwe uniforme gft-zakken maar 10 zakken op een rol en is er naast de aangeboden formaten van 30 liter en 60 liter, ook een kleiner formaat van 15 liter beschikbaar.

Oproep tot  ruilen van oude afvalzakken

In de (communicatie)campagne -door deze tijdig aan te kondigen, is het altijd de bedoeling van afvalintercommunale Intradura geweest om de inwoners mee te nemen in het volledige verhaal, om te voorkomen dat er nog grote voorraden oude afvalzakken voorhanden zouden zijn.

Daarnaast is afvalintercommunale Intradura zich er bewust van dat er inwoners zijn die afvalarm leven of meer dan 1 rol afvalzakken hebben liggen. Vandaar de oproep binnen de communicatiecampagne om met buren, vrienden, familie te bekijken of zij oude afvalzakken konden overnemen. Door op te roepen om oude afvalzakken over te nemen, wenst afvalintercommunale Intradura juist vanuit ecologisch standpunt te bekomen dat deze afvalzakken optimaal benut worden en dus gebruikt worden waarvoor ze gemaakt zijn - namelijk inzameling van een huishoudelijke afvalstroom. Dit is ook voor de burger interessanter aangezien de oude afvalzakken goedkoper zijn dan de nieuwe uniforma afvalzakken. 

Afvalzakken uit 100% recyclaat vanaf 2025

Over de wijziging van het gehalte van recyclaat in 2025 hoeft de burger zich geen zorgen te maken, omdat het dan alleen om een wijziging van de aard van de afvalzak gaat en niet om een wijziging van het zakkenbeleid en de tarifering.

Juridische grond

Toepassing van de procedure inzake de behandeling door de gemeenteraad van verzoekschriften.

Regelgeving bevoegdheid

Art. 56 §2 van het decreet lokaal bestuur: Bevoegdheid college - toegewezen door gemeenteraad
<p>Artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de inhoud van de verzoekschriften evenals van het voorstel van antwoord om over te maken aan de indieners van het verzoekschrift, en beslist om gedurende een beperkte periode (juli/augustus/september 2021) een omruilactie te organiseren van oude restafval (huisvuil)zakken en oude GFT-zakken van inwoners.

Artikel 2

Niet-gebruikte losse evenals volledige rollen oude restafval(huisvuil)zakken en oude GFT-zakken van 30 liter en 60 liter worden omgeruild.

Inwoners kunnen tijdens een beperkte periode (juli-september 2021) tijdens de normale openingsuren oude restafval(huisvuil)zakken en oude GFT-zakken binnenbrengen in GAC 2, Ringlaan 20 - Opwijk.

Bij de ingeleverde zakken voegt de aanvrager het volledig ingevuld terugbetalingsformulier (zie bijlage).

Artikel 3

De terugbetaling gebeurt door middel van overschrijving op het rekeningnummer van de betrokken bewoner.

Voor de terugbetaling van de oude afvalzakken worden de bedragen gehanteerd opgenomen in het gemeentelijk retributiereglement voor het dienstjaar 2021 (- 3% korting handelaars + kostprijs van de gemeente):

  • 1,30/zak van 60 liter - restafval(huisvuil)  (€ 32,50 per rol van 25 stuks)
  • € 0,65/zak van 30 liter - restafval(huisvuil) (€ 16,25/rol van 25 stuks)
  • € 0,50/zak van 60 liter - GFT (€ 10,00/rol van 20 stuks)
  • € 0,25/zak van 30 liter - GFT (€ 5,00/rol van 20 stuks)

Artikel 4

De inwoners worden op de hoogte gebracht van de omruilactie van oude afvalzakken via de gemeentelijke communicatiekanalen (Infoblad, sociale media,...).