Terug Gemeenteraad

di 27/04/2021 - 21:00 www.opwijk.be/gemeenteraad-digitaal

Vaste punten

Openbare zitting

Inez De Coninck

Personeelsdienst

Personeelsdienst

Interne zaken

Secretariaat

Dienst Financiën

Erediensten

Algemeen maatschappelijk werk

Welzijnszaken

Evelien Beeckman

Aankoop en contractbeheer

Aankoop en contractbeheer

Personeelsdienst

Personeelsdienst

Afdeling Vrije tijd

Evenementen

Johan Deleu

Grondgebiedzaken

Grondgebiedzaken

Afdeling Vrije tijd

Sport

Besloten zitting

Inez De Coninck

Personeelsdienst

Personeelsdienst

Schriftelijke vragen raadsleden


  • VRAGEN van raadslid Bert De Wel voor GROEN :

    1. Groen apprecieert de aanpak door de gemeentelijke diensten van de ramp die zich voordeed in de Asbeekhof. Ook het voorstel om alle partijen te betrekken bij het subsidiereglement voor de besteding van het noodfonds vinden we een goede beslissing. bijkomend willen we graag weten welke maatregelen de gemeente heeft genomen of zal nemen om dergelijke branden in gelijkaardige appartementen te vermijden. Bestaat er informatie over appartementen en andere gebouwen met een gelijkaardig risico? 

    Antwoord CBS: 

    De gemeente doet hier beroep op de specifieke deskundigheid van de brandweer en zal dit blijven doen naar de toekomst toe. Hun advies wordt systematisch ingewonnen (hoewel geen wettelijke verplichting) zodat zij hun opmerkingen kunnen meegeven of desgevallend negatief kunnen adviseren wanneer de brandveiligheid te wensen overlaat. Het verplicht opvolgen van de adviezen van de brandweer wordt steeds opgenomen als een bijzondere voorwaarde bij het afleveren van de omgevingsvergunning. Vóór ingebruikname volgt dan nog een laatste controle door de brandweer om te zien of alles conform is. Qua beschikbare informatie kan dan ook verwezen worden naar de verslagen van de brandweer.

     2. De gemeente Opwijk heeft o.a. in het Hof ten Hemelrijk een grote oppervlakte gazon. Recent startte de organisatie VELT een campagne op om (tot) in Mei gazons niet te maaien om zo voor extra biodiversiteit te zorgen (zie https://maaimeiniet.be/). Is dit een campagne waar de gemeente zich bij wil aansluiten vanaf volgend jaar?

    Antwoord CBS: 

    Dit thema werd recent nog besproken op donderdag 23.04 tijdens het periodiek overleg van de stuurgroep/werkgroep klimaatactieplan Opwijk – aansluitend bij de bespreking van het project ‘bye bye grass’.

    De gemeente Opwijk heeft in eerste instantie recent beslist om een aantal kleine en middelgrote gemeentelijke graszones (verspreid over het grondgebied van Opwijk) te verwijderen en om te vormen met vaste planten en/of bodembedekkers.

    De opstart hiervoor door de groendienst zal gebeuren in het najaar 2021, waarbij op een aantal locaties de graszode zal verwijderd worden, de ondergrond zal gefreesd worden als voorbereiding voor het beplanten van deze zones in het voorjaar 2022 met vaste planten/bodembedekkers. Bij de start van deze ‘groenomvormingen’ zal hierover gecommuniceerd worden. Deze actie kadert in het project ‘bye bye grass’.

    Het niet maaien in de maand mei van bepaalde gemeentelijke graszones vanaf 2022 is een actie die zeker nog verder in overleg met de interne diensten zal besproken worden, aangezien dergelijke maatregel kadert in toepassing van het gemeentelijk klimaatactieplan (SECAP 2030) en het streven naar verhoging van de biodiversiteit in onze gemeente.

    3. Tijdens de Politieraad AMOW van 21 april werd aangegeven door de burgemeester van Wemmel dat alle gemeenten van de zone een uitbatingsvergunning zullen invoeren zoals die van toepassing is in de gemeente Asse. Niemand mag in Asse zonder voorafgaande uitbatingsvergunning overgaan tot het uitbaten van de volgende inrichtingen: belwinkel, CBD-winkel, discotheek, nachtclub, nachtwinkel, een in openlucht gelegen opslagplaats voor schroot, voertuigen buiten gebruik, autowrakken of rijklare tweedehandsvoertuigen, of een shishabar. Het doel is een gelijkaardige regeling te hebben in alle gemeenten van de politiezone. Wat zijn de plannen van Opwijk ter zake? 

    Antwoord CBS: Dit agendapunt zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad van mei. 

    VRAGEN van raadslid Jeroen Eenens namens CD&V :

    - Is het plaatsen van namen van overledenen op de gedenkplaat voor de Corona slachtoffers niet heel delicaat? 

      Op welke lijst zal het college zich hiervoor baseren?

      Worden nabestaanden gecontacteerd over toelating hieromtrent (GDPR)?

    Antwoord CBS: Het plaatsen van een gedenkplaat is nog maar een idee en zal verder worden uitgewerkt door de dienst cultuur ism de dienst burger en welzijn. Het is geenszins de bedoeling om de slachtoffers bij naam te vermelden op deze “gedenkplaat”.  

     - Het fietspad op Stwg op Aalst ter hoogte van 't Skool is al wekenlang onderbroken:

       Wie volgt deze werken op?

       Zijn er verplichte termijnen voor herstellingen vastgesteld? 

       Worden er boetes opgelegd indien deze termijnen overschreden worden?   

        Werd de nodige verkeerssignalisatie (correct) aangebracht?

     Antwoord CBS: Het heeft inderdaad een tijdje geduurd eer de werken voltooid waren en het fietspad hersteld.  Ondertussen is het fietspad wel hersteld. 

    Dergelijke werken worden opgevolgd door de controleur der werken.  De communicatie vanuit de nutsmaatschappijen verloopt echter niet altijd even accuraat.  Wij hebben in een recent verleden De Watergroep hier al over aangesproken, want het is vaak bij hen dat herstel wat op zich laat wachten.  Ze hebben gesteld dat dit nauwer ging opgevolgd worden.

    De gemeente heeft geen reglement met termijnen of dergelijke erin en past bijgevolg ook geen boetesysteem toe.

    De signalisatie was correct aangebracht tijdens de werken.  

    - Hoeveel bons ter ondersteuning van lokale horeca en middenstand werden er al binnengebracht door Opwijkse handelaars? Hoeveel werd er al uitbetaald?

    Antwoord CBS: Er werden voor € 300.300 bonnen uitgegeven. (6006 aanslagbiljetten x € 50).

    Hiervan werd er in 2020 :€ 183.818,16 terugbetaald. In 2021 werd er al een bedrag van € 15.387,06 terugbetaald. (samen € 99.205) 

    - Welke werkwijze werd er gevolgd voor het aanleggen van een reservelijst voor het vaccinatiecentrum in Asse? Wie kwam hiervoor in aanmerking?   Werd deze werkwijze toegepast in heel de zone AMALO?

    Antwoord CBS: In Asse wordt er niet gewerkt met reservelijsten.

    De lijsten van de prioritaire beroepen werden vastgesteld door de manager van het vaccinatiecentrum : zorg, vrijwilligers vaccinatiecentrum, politie, brandweer, basisonderwijs. Voor Opwijk werden de personeelsleden van alle basisscholen doorgegeven. 

    Deze werkwijze geldt voor heel de zone van AMALO. 

    Ondertussen is het vaccinatiecentrum gestart met het gebruik van de QVAX-lijst om de vrije plaatsen in te vullen. 

     Vraag van Jeroen Eenens vorige gemeenteraad betreffende overdracht van  ’t Schoolhuis aan het Gemeenschapsonderwijs :  

    Antwoord CBS: alle personeelsleden van ’t Schoolhuis hebben hun keuzeformulier ingevuld en alle personeelsleden zijn akkoord om over te gaan naar het GO.