Terug Gemeenteraad

di 23/02/2021 - 20:00 www.opwijk.be/gemeenteraad-digitaal

Vaste punten

Openbare zitting

Inez De Coninck

ICT, GIS en Noodplanning

Noodplanning

Personeelsdienst

Personeelsdienst

Grondgebiedzaken

Grondgebiedzaken

Evelien Beeckman

Doelgroepenbeleid

Jeugd

Johan Deleu

Grondgebiedzaken

Grondgebiedzaken
  • Het dossier heeft betrekking op een aanvulling van het politiereglement met betrekking tot de wijze van aanlevering van asbestafval op het recyclagepark conform de omzendbrief OMG/2020/O 2020/1 van 18.12.2020 van de Vlaamse Regering.

    De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de aanvulling van het politiereglement door toevoeging van artikel 23bis met betrekking tot de wijze van aanlevering van asbestafval op het recyclagepark, conform de omzendbrief OMG/2020/O 2020/1 van 18.12.2020 van de Vlaamse Regering.

William Engels

Aankoop en contractbeheer

Aankoop en contractbeheer

Infrastructuur

Infrastructuur
  • Vanuit het dagelijks bureau van Toekomstforum Halle-Vilvoorde wordt gevraagd een resolutie tegen de Brusselse stadstol voor te leggen aan de gemeenteraad. Toekomstforum Halle-Vilvoorde is immers van oordeel dat deze Brusselse stadstol voor de inwoners van Halle-Vilvoorde negatief is, dat het voor onze inwoners neer komt op een extra belasting. Een dergelijke maatregel mag niet eenzijdig, zonder voorafgaand overleg,  ingevoerd worden. Toekomstforum Halle-Vilvoorde vraagt dan ook aan Vlaanderen om aan te dringen bij de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om actief een dialoog aan te gaan met de andere gewesten, én met de gemeentebesturen in haar ommeland.

  • Naar aanleiding van de aanleg van de Beekveldstraattunnel in het kader van het sluiten van spooroverwegen, dient er een verbindingsweg te worden aangelegd tussen deze nieuwe tunnel en de Doortstraat enerzijds en Leireken/Broekstraat anderzijds.

    Voor aanleg van deze verbindingsweg dient een studiebureau te worden aangesteld voor opmaak van het wegenisontwerp, ondersteuning in grondverwerving en opmaak en opvolging in uitvoering van het technisch dossier.

    Aangezien deze werken kunnen gekoppeld worden aan de rioleringswerken in de Fabriekstraat wordt gevraagd aan Aquafin/Riopact om het ontwerp van riolering en wegenis op te maken of te laten opmaken en opvolgen door het door hen aangestelde studiebureau.  

    De Gemeenteraad keurt deze aanstelling goed.

Burgerzaken

Burgerzaken

Dienst Financiën

Dienst Financiën

Jan Couck

Aankoop en contractbeheer

Aankoop en contractbeheer

Roland Mortier

Algemeen maatschappelijk werk

Welzijnszaken

Schriftelijke vragen raadsleden

  • VARIA

    VRAGEN van raadslid Jeroen Eenens :

    • Wateroverlast:

                De gemeente Opwijk heeft er in 2014 voor gekozen om het onderhoud van haar waterlopen 3de categorie niet langer                      over te dragen aan de provincie.

                Dit onderhoud wordt nu uitgevoerd door Riopact in opdracht van de gemeente.

                Ondervinden jullie een verschil? Worden de contracten goed nageleefd en hoe wordt  dit opgevolgd?

                Hoe kan de problematiek van wateroverlast aan Veldmeer - Dageraadweg -  Hoeksken vermeden worden in de toekomst?

                Wat is de stand van zaken in het dossier wachtbekken Bolstraat (timing -   overleg - planning)?

    Antwoord CBS : 

    Een echt verschil is nog niet merkbaar, maar het is wel zo dat Riopact, op vraag van de gemeente, bezig is met de opmaak van een grachtenbeheersplan.  Dit houdt in dat op basis van gekende gegevens een periodiek onderhoud van de grachten wordt ingepland, waarbij voor de frequentie rekening wordt gehouden met eventuele weerkerende problematieken.  Zo zal een gracht waar bijvoorbeeld frequent wortelgroei wordt waargenomen een hogere frequentie van onderhoud zijn, dan bij grachten waar er zelden problemen rijzen.  Dit geldt bijvoorbeeld ook voor grachten waar er makkelijk een dichtslibbing ontstaat.   Dit plan zal ook als duidelijke tool gebruikt kunnen worden om bij vragen van burgers een antwoord te formuleren en vermijdt ook opmerkingen in de trant van “hier wordt nooit geruimd”, want we kunnen dan exact aangeven wanneer er laatst geruimd is of wanneer de eerstvolgende ruiming bij benadering voorzien wordt.

    Dit ruimplan zal echter geen star, maar een dynamisch document worden waarbij de input die van het werkveld komt voor een constante bijsturing zal zorgen om een theoretisch model om te zetten naar een praktijkgericht houvast. 

    Tot op heden wordt nog op afroep gewerkt en de opvolging valt relatief goed mee, maar we wensen vanuit de gemeente proactief om te gaan met deze materie.  Ondertussen is, op basis daarvan, al een eerste lijst met de eerst te ruimen grachten opgemaakt als tussenfase naar het integrale grachtenbeheersplan.

    Voor wateroverlast in de totaliteit is er vorig jaar vanuit Aquafin/Riopact een ‘Modelling’ opgestart, waarbij de theoretische modellen worden afgetoetst aan de realiteit.   Hiervoor worden debietmetingen uitgevoerd in de rioleringen enerzijds en zijn anderzijds op een aantal gebouwen pluviometers geplaatst om de regenintensiteit te monitoren.  Op die manier kan nagegaan worden of de bestaande rioleringen volstaan om de hoeveelheden water af te voeren die in werkelijkheid passeren.  Zo kan er bij heraanleg of nieuwe aanleg bijgestuurd worden op vlak van buissecties om de debieten te vergroten en problemen, te vermijden.

    Voor het bufferbekken aan de Bolstraat was een fysiek overleg ingepland op 18/11/2020, maar door de coronamaatregelen kon dit niet doorgaan.  Een nieuw overleg staat ingepland op 20/04/2021.  Voor dergelijk overleg, waar ook de buurtbewoners worden betrokken, is het van belang dat dit fysiek kan doorgaan, aangezien het gaat over het sensibiliseren en zoeken naar engagementen en zoiets kan niet via een digitaal overleg. 

    Aquafin is momenteel bezig met een draft van hemelwaterplan met een oplijsting van de knelpunten en de strategische aanpak van deze knelpunten.   

    • WUG Rubensveld:

                Wat is de stand van zaken m.b.t. de herbestemming van het WUG Rubensveld?

     Antwoord CBS : 

    De beslissing om een openruimte rup werd genomen op basis van onderstaande motivatie:

    “Het is niet toevallig dat de beleidsbeslissing om de bestemming te wijzigen van woonuitbreiding naar open ruimte, nu wordt genomen. Een aantal elementen liggen hier aan ten grondslag zoals: 

    - het feit dat de regeling m.b.t. de ontwikkeling van woonreservegebieden afgevoerd werd van de politieke agenda en niet zal omgezet worden in een reglementair kader

    - het feit dat op dit moment wel een ontwerp instrumentendecreet voorligt en deze regeling een aantal elementen bevat die het voor de gemeenten naar de toekomst toe aanzienlijk moeilijker zullen maken om de open ruimte definitief te beschermen m.n. een aangepaste planschaderegeling die voor de gemeente onbetaalbaar dreigt te worden waardoor de herbestemming naar open ruimte de facto zal gehypothekeerd worden.” 

    In december 2020 werden we allen overspoeld met info over de betonstop (nu omgedoopt tot bouwshift). Deze informatie bracht een en ander in een nieuw perspectief.

    Meer bepaald ging streepje 1 van onze redenering gaat niet langer op: WUGS zullen wel degelijk reservegebieden worden en zullen bevroren worden op Vlaams niveau (de zgn stolp). Wij kunnen als gemeente er dus voor kiezen om eventuele bouwaanvragen systematisch te weigeren en dan afwachten tot de Vlaamse regering de gronden definitief onbebouwbaar verklaart. In dat geval moet Vlaanderen de rekening hiervoor betalen en dit aan een “hoger tarief” mn. 100% van de actuele verkoop/marktwaarde ongeacht hoe ver deze van de weg ligt én vast te stellen door nog op te richten landcommissies. 

    Voortgaan met het uitwerken van een rup kan uiteraard nog steeds maar zal als gevolg hebben dat wij als gemeente de rekening aan de eigenaars moeten betalen voor het waardeverlies (zij het nu nog aan een “verminderd tarief” zijnde de planschaderegeling uit de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening die wordt berekend à rato van 80% van de waarde die de eigenaar ooit heeft betaald en alleen de eerste 50m vanaf de rooilijn in aanmerking neemt voor vergoeding (tweede streepje van onze redenering houdt wel nog stand). 

    D+A is het studiebureau dat hiertoe werd aangesteld maar nog geen concrete stappen ondernam. Dit is buiten de hogergenoemde bouwshift te verklaren door de andere prioriteiten qua taak invulling binnen dienst omgeving. 

    VRAGEN van raadslid Bert De Wel :

    De provincie Vlaams Brabant geeft subsidies aan de gemeenten om deze te helpen bij de opmaak van een hemelwaterplan. Kortenberg ontving bv. een subsidie van 20.712 euro. Het plan van Kortenberg omvat een omschrijving van de bestaande toestand van het watersysteem in de gemeente met een opsomming van de problemen in de waterhuishouding. In het plan staan ook maatregelen die het hemelwater zo veel mogelijk ter plaatse moeten houden. Het gaat hierbij onder meer over ontharding, hergebruik, infiltratie, het plaatselijk bufferen van afstromend water om instroom in het rioleringsstelsel te verminderen, de inrichting van overstromingszones, de aanpassing aan het rioleringsstelsel, de aanleg van gescheiden rioleringsstelsels en aanpassingen aan grachtenstelsels en waterlopen om het waterbufferend vermogen te verhogen. 

    Heeft Opwijk een vraag voor dergelijke ondersteuning ingediend? Actieve opvolging en waar mogelijk ondersteuning vanuit de provincie lijkt meer dan noodzakelijk aangezien Opwijk in de zomer van 2020 tot de kwetsbare gemeenten behoorde.
    Antwoord CBS : 

    1)Momenteel is Aquafin in opdracht van de gemeente Opwijk nog volop bezig met de opmaak van een hemelwaterplan voor Opwijk waarin alle aspecten mbt. wateroverlast, waterbeheersing, verdrogingsproblematiek, klimaatadaptatie,…, zullen opgenomen worden. De opmaak van dit hemelwaterplan gebeurt volledig conform de richtlijnen van de overheid.  

    Het is een pluspunt voor de gemeente Opwijk dat het hemelwaterplan voor de gemeente Opwijk momenteel nog in opmaak is, omdat Vlaanderen nu aan het nadenken is waar dergelijke plannen precies aan moeten voldoen/ voorbeeldbestekken.  

    Dit is niet zonder belang omdat in het kader van de Blue Deal vanaf 2024 geen watergerelateerde subsidies meer zullen zijn zonder een plan dat aan bepaalde voorwaarden voldoet (cfr. informatie tijdens overleg vzw.VVSG januari 2021 over hemelwater-en droogteplannen):

    - niet alleen focus op hemelwater ook op droogte

    - moet gebiedsdekkende visie zijn

    - zal actieplan moeten bevatten dat meegenomen wordt in de MJP

    - zal goedgekeurd moeten worden door gemeenteraad (onduidelijk of ook andere instanties zich gaan moeten uitspreken) 

    Het hemelwaterplan van de gemeente Opwijk zal dus zeker beantwoorden aan de specifieke voorwaarden van de Blue Deal. 

    Subsidie provincie Vlaams-Brabant: 

    De gemeente Opwijk heeft zelf geen subsidieaanvraag bij de provincie Vlaams-Brabant ingediend voor ondersteuning bij de opmaak van het hemelwater.

    Nv. Aquafin zal hiervoor het nodige doen, maar deze subsidieaanvraag kan bij de provincie Vlaams-Brabant pas ingediend worden van zodra het hemelwaterplan voor de gemeente Opwijk is afgewerkt en werd goedgekeurd door de gemeenteraad. 

    De subsidie bedraagt € 6/ha.  

    2. Is het mogelijk om een stand van zaken te geven van het zonnepanelenproject op de Sint-Annasite. Wat zijn de plannen van de gemeente na de succesvolle startavond op 2 februari? Worden er nieuwe sites gezocht om zonnepanelen op te installeren?  

    Antwoord CBS : 

     2)Naar aanleiding van de digitale infoavond werd binnen een paar dagen veel meer dan het  benodigde investeringsbedrag van € 45.000 voor de plaatsing door cv. Noordlicht van de PV-panelen op het dak van de Sint-Annasite opgehaald bij Opwijkse burgers (intekening en aankoop aandelen bij cv. Noordlicht).  

    De burgerparticipatie voor dit project door Opwijkse burgers is tot op heden het grootste succes in Vlaanderen.

    In de loop van maart 2021 zal de aangestelde firma Earth, Wind en Solar Energy (Merchtem) in opdracht van cv. Noordlicht de PV-panelen plaatsen op het dak van de Sint-Annasite.

    Over de voortgang van de PV-installatie zal verder gecommuniceerd worden naar de burgers toe.

    Momenteel bevinden zich op volgende gemeentelijke gebouwen al PV-panelen:

    GAC1, GAC2, HTH, De Boot, MOZA-IK, BUSO, De Oase, feestzaal De Kersenpit, Sociaal Huis + St-Annasite (maart 2021).

    De eventuele plaatsing van PV-panelen op andere gemeentelijke gebouwen wordt verder bekeken door het gemeentelijk energieteam in het kader van de jaarlijkse evaluatie van de energieverbruiken in gemeentelijke gebouwen. 

    Bij de voorbereiding van eventuele toekomstige nieuwbouwprojecten is het zeker de bedoeling om de toepassing van alle mogelijke duurzame energiesystemen (inclusief plaatsing van PV-panelen) en/of duurzame (bouw)materialen te onderzoeken en waar mogelijk maximaal te implementeren.

    Mondelinge vraag van raadslid ter zitting :

    Raadslid stelt een vraag naar de controle op de naleving van de voorwaarden van een bouwvergunning door de diensten? Wordt de naleving van deze voorwaarden gecontroleerd?

    Antwoord : de voorwaarden blijven eeuwigdurend gelden; bij een nieuwe vergunning of regularisatie komen deze voorwaarden altijd terug. Voorwaarden moeten nageleefd worden. Wat de controle en de handhaving betreft, wenst de gemeente samen te werken met Haviland maar daar is een lange wachtlijst. 

    Het raadslid vraagt waar de burgers klacht kunnen neerleggen als een buur de opgelegde voorwaarden niet zou naleven. In een concreet dossier kreeg de klager de reactie dat het niet de taak van de gemeente zou zijn om tussen te komen maar werd er doorverwezen naar burenbemiddeling.

    De schepen antwoordt dat er altijd een officiële klacht kan neergelegd worden bij de gemeente en in navolging ook bij de Vlaamse Ombudsdienst. De contactgegevens zullen worden overgemaakt.