Infrabel gaat een aantal spooroverwegen sluiten en zal in de plaats ervan drie nieuwe ondertunnelingen uitvoeren : Foksveldveldtunnel vervangen, nieuwe fiets- en voetgangerstunnel in de Fabriekstraat/Doortstraat en nieuwe tunnel voor gemotoriseerd verkeer en voetgangers vanuit de Beekveldstraat naar de noordzijde van het spoor. Deze laatstgenoemde tunnel zal aan de zuidzijde aansluiten op de Beekveldstraat en Ringlaan en moet aan de noordzijde van het spoor een ontsluiting bieden voor het verkeer dat van die zijde komt. Daartoe dient een nieuwe verbindingsweg te worden aangelegd tussen de Doortstraat en Leireken/Broekstraat. Het exacte tracé hiervan moet nog vastgelegd worden, maar heel veel opties zijn er niet, aangezien er aan de kant van de Doortstraat reeds aanwezige bebouwing is en aan de kant van Leirekensroute een zo kort mogelijke aansluiting moet voorzien worden richting nieuwe verkaveling (in aanvraag), om zo het verkeer komende via de Broekstraat op te vangen.
Parallel aan de werken in het kader van de ondertunnelingen is de gemeente in samenwerking met Aquafin/Riopact een aantal rioleringsdossiers aan het opbouwen, waaronder een hoogdringende vervanging van de riolering in de Fabriekstraat. Op dit tracé, dat in zeer slechte staat verkeert, zal op termijn ook het woonproject op de site Van Breuze moeten aangesloten worden en stroomafwaarts wordt ook het afvalwater van de woonontwikkeling 'Walleken' opgepikt om dan aan te sluiten op de Aquafincollector die parallel aan de Asbeek loopt. In kader van deze rioleringsprojecten is onderzocht wat de meest interessante en veilige oplossing is, ook naar hemelwateropvang en -afvoer. Daarbij is de piste naar voor gekomen om met de ondertunneling aan de Fabriekstraat ook het rioleringstracé mee te nemen en via de Doortstraat af te voeren richting te realiseren verbindingsweg en zo naar Aquafincollector (DWA) en Asbeek (RWA). Op die manier wordt de knoop met de Beekveldstraattunnel vermeden en komt het hemelwater niet op het kritieke punt in de Asbeek terecht (ten zuiden van de spoorlijn) maar pas voorbij de spoorlijn, meer stroomafwaarts.
Op basis van deze gegevens kwam een verdere samenvoeging van de dossiers in beeld (nieuwe wegenis en nieuwe riolering), wat uiteraard termijn- en kostprijsbesparend is.
De vraag werd gesteld aan Aquafin/Riopact en daar werd positief op geantwoord, aangezien dit project naadloos aansluit bij het rioleringsproject van de Fabriekstraat. Logischerwijze zou dan hetzelfde studiebureau (Sweco) de beide onderdelen behandelen en aangezien Aquafin/Riopact hier optreedt als aanbestedende instantie, wordt ook voldaan aan de wetgeving op overheidsopdrachten. De studiekost vanuit het studiebureau voor de gemeente Opwijk zou hier 16.016,70 euro bedragen en 23.771,16 euro via de Riopactportefeuille, dus een totaal van 39.787,86 euro voor de volledige opdracht, inclusief werfopvolging en onderhandelingen voor grondverwerving.
Om deze reden en de logische koppeling aan het rioleringsproject van de Fabriekstraat en de voordelen van het alternatieve rioleringstracé wordt vanuit de Dienst Infrastructuur voorgesteld om akkoord te gaan met deze werkwijze en opdracht te geven aan Aquafin/Riopact i.s.m. het door hen aangestelde studiebureau Sweco.
Dit is volledig conform de overeenkomst die indertijd is opgemaakt tussen de gemeente Opwijk en De Watergroep (voor riolering Aquafin/RioP); zie artikel 5.2 van overeenkomst in bijlage.
Positief advies ACO
De gemeenteraad gaat akkoord met het geven van de opdracht aan Aquafin/Riopact om het rioleringsproject voor de Fabriekstraat uit te breiden met het tracé Doortstraat + verbindingsweg tussen Doortstraat-Leirekensroute/Broekstraat, inclusief aanleg van de wegenis boven de nieuwe riolering.