Voorafgaandelijke schriftelijke vragen :
VRAGEN JEROEN EENENS :
BEGRAAFPLAATSEN:
Waarom werd het protocol voor bevlagging aan gemeentelijke begraafplaatsen niet nageleefd in Droeshout? Tot op heden nog steeds geen Europese vlag te zien?
Antwoord CBS :De vlaggen aan het kerkhof te Droeshout worden jaarlijks eind oktober opgehangen en midden november terug verwijderd.
Momenteel hangen er dus geen vlaggen meer aan het kerkhof te Droeshout.
Al verschillende jaren worden de vlaggen op dezelfde manier opgehangen volgens oudere afspraken en het klopt dat hierbij geen Europese vlag wordt opgehangen.
Dit jaar werd wel aan de dienst de bemerking meegegeven dat er geen Belgische vlag aanwezig was en die hebben de diensten teruggehangen.
Over de Europese vlag is geen opmerking tot bij dienst uitvoering geraakt.
Uit het protocol blijkt dat de Europese vlag wordt geplaatst bij officiële gebouwen.
Ervan uitgaand dat het kerkhof een “officieel gebouw” is, is het dan ook aangewezen dat de Europese vlag hier voorzien wordt.
De dienst zal ervoor zorgen dat de Europese vlag mee voorzien wordt bij de volgende ophanging.
ONDERWIJS:
1. Hoever staan de onderhandelingen met het GO m.b.t. overname 't Schoolhuis? Graag een stand van zaken (data van overlegmomenten + uitkomst).
2. Klopt het gerucht dat GO ook BuBao Moza-ik wenst over te nemen?
3. Wordt er ook nog met vzw VKO gepraat? Zo ja wanneer is er overleg gepland?
Antwoord CBS :
Vraag 1 :
Data van overlegmomenten met het GO :
Datum plaatsbezoek wordt vastgelegd
Vraag 2 :
Een overname van MOZA-IK is niet ter sprake gekomen.
Vraag 3:
Laatste overleg met vertegenwoordigers van schoolbestuur van VKO dateert van 3 juli 2020.
Cijfergegevens werden overgemaakt aan de Raad van Bestuur van het VKO door onze financieel directeur aan het VKO.
Nadien : geen feedback meer gekregen van VKO
Geen verder overleg gepland.
Vraag zal gesteld worden aan VKO of er nog interesse is en of er verder overleg wenselijk is.
VRAGEN LUC DE RIDDER :
1) Op de GR van oktober vroegen we hoe mensen in financiële moeilijkheden of gezinnen met kinderarmoede die geen "gekende cliënten" zijn worden opgespoord om ze te helpen. Heeft het OCMW daarvoor bij de Kruispuntbank voor de Sociale Zekerheid de lijst van de personen van onze gemeente die in tijdelijke werkloosheid zitten of een verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering krijgen, opgevraagd? Heeft het OCMW bij het Vlaams Agentschap Opgroeien (Kind & Gezin) de lijst van onze gemeente met gegevens over de gezinnen met kinderarmoede opgevraagd? Gaat het OCMW m.a.w. met dergelijke lijsten aan de slag en zijn er hierdoor aanmerkelijk meer inwoners opgespoord die ondersteuning behoeven in vergelijking met de 'gekende cliënten'?
In het antwoord hierop werd onder meer aangegeven dat "de lijsten zijn opgevraagd maar zijn pas beschikbaar tegen eind oktober. Als de lijsten beschikbaar zijn, kan er beslist worden om bijvoorbeeld deze personen collectief aan te schrijven met de melding welke hulp er kan geboden worden". Ook werd geantwoord: "Vermits de lijsten nog niet beschikbaar zijn, werd hiermee nog niet aan de slag gegaan en is het aantal cliënten nog niet gestegen in vergelijking met de gekende cliënten. Er is wel een verschuiving van de problematieken merkbaar ; er zijn meer cliënten met psychologische problemen en depressies."
Vraag: intussen zou de gemeente al een maand over de lijsten moeten beschikken. Wat zijn de vaststellingen? Hoe schat men, ook buiten die lijsten om, de toename van armoede voor onze gemeente in? Werd reeds een stijgend aantal dossiers schuldbemiddeling vastgesteld of niet?
Antwoord CBS :
We hebben de lijsten inderdaad doorgekregen, de personen worden overlopen tijdens teamvergaderingen om na te gaan of deze mensen toch niet gekend zijn, zonder dat er al financiële hulp geboden wordt.
Aantal belangrijke punten
Vaststelling:
we zijn er ons van bewust dat de armoede binnen de gemeente zich meer verspreid. De problemen situeren zich niet meer binnen een bepaalde doelgroep ( werklozen, leefloongerechtigden, daklozen) maar zijn meer verspreid onder alle burgers.
Huisvesting is één van de meest prioritaire problemen.
De lage drempel van het sociaal huis, de grote toegankelijkheid ook nu in deze covid periode maakt wel dat burgers zich gehoord voelen, ze kunnen nog altijd terecht. Nieuwe dossiers worden altijd binnen de week behandeld, er wordt niet met wachtlijsten gewerkt. dit is nog altijd één van de belangrijkste pijlers voor een geestelijke gezondheid.
2) In het voorjaar vroeg ik aan het college om ons op de hoogte te houden van de besprekingen in de vervoersregio Vlaamse Rand, bijv. door het bezorgen van de verslagen. Behoudens vergissing werden we hierover nog niet geïnformeerd.
Vraag: Wat zijn de belangrijkste conclusies tot nu toe wat betreft het aanbod aan openbaar vervoer in Opwijk? In eerste instantie, in 2019, zag het er naar uit dat er een duidelijke verschuiving zou gebeuren van het aanbod in het buitengebied naar de directe rand rond Brussel. Dat zou zijn oorsprong vinden in de betrachting om een lijnvoering uit te werken die meer “vraag-gestuurd” dan “aanbodgestuurd” is. Ik weet niet of Opwijk tot de directe rand rond Brussel gerekend wordt en nadeel zou ondervinden van die verschuiving. Het zgn. Vervoer op Maat zou voor aanvulling moeten zorgen (op kernnet en aanvullend net). Daartoe werden alle gemeenten gevraagd om via een digitale kaart aan te geven hoe en welk vervoer op maat ze volgens hun lokale vervoersnoden nodig of wenselijk achten. In de Vervoerregio Vlaamse Rand zou op 18 maart de ontwerpkaart met de input van de lokale besturen afgerond worden en gekoppeld worden aan een budgetraming. Hoe is dit afgelopen wat Opwijk betreft?
Antwoord CBS :
Door de coronamaatregelen verlopen de besprekingen minder vlot en zijn alle vooropgestelde data opgeschoven. Een budgetraming is er nog niet opgemaakt.
Concreet voorziet het OV-net 2022 voor Opwijk in een aanpassing van de huidige lijnen 23 (dendermonde-opwijk-asse) en 24 (dendermonde-nijverseel-asse) waarbij de nieuwe lijn een combinatie is van 23 en 24 : vanuit Lebbeke via Plezantenhof naar station Opwijk en verder via Karenveldstraat – Droeshoutstraat naar Steenweg: functioneel net.
De lijnen blijven behouden en behoren tot het aanvullend net en functioneel net.
Wij ontvangen geen verslagen van de vervoersraad.
I.v.m. het openbaar vervoersnet werden de documenten met betrekking tot Opwijk op het college geplaatst van 23 november 2020.