Terug
Gepubliceerd op 07/12/2020

Schriftelijk vragen raadsleden

Gemeenteraad
di 01/12/2020 - 21:00 www.opwijk.be/gemeenteraad-digitaal

Samenstelling

Aanwezig

Patrick De Smedt, Albert Beerens, Lutgard Van der Borght, William Engels, Johan Deleu, Jan Couck, Marijke De Vis, Joske Vermeir, Inez De Coninck, Jeroen Eenens, Els Van Buggenhout, Annelies De Pauw, Luc De Ridder, Wouter Van Driessche, Roland Mortier, Floris Van den Broeck, Els Van Gucht, Evelien Beeckman, Willem De Pauw, Jasper Baeyens, Linda Verbesselt, Bert De Wel, Eliane Laurent, Katleen Biesemans

Secretaris

Katleen Biesemans

Voorzitter

Patrick De Smedt

Schriftelijk vragen raadsleden

Schriftelijk vragen raadsleden

Motivering

Voorafgaandelijke schriftelijke vragen :

VRAGEN JEROEN EENENS :

BEGRAAFPLAATSEN:

Waarom werd het protocol voor bevlagging aan gemeentelijke begraafplaatsen niet nageleefd in Droeshout? Tot op heden nog steeds geen Europese vlag te zien?

Antwoord CBS :De vlaggen aan het kerkhof te Droeshout worden jaarlijks eind oktober opgehangen en midden november terug verwijderd.

Momenteel hangen er dus geen vlaggen meer aan het kerkhof te Droeshout.

Al verschillende jaren worden de vlaggen op dezelfde manier opgehangen volgens oudere afspraken en het klopt dat hierbij geen Europese vlag wordt opgehangen.

Dit jaar werd wel aan de dienst de bemerking meegegeven dat er geen Belgische vlag aanwezig was en die hebben de diensten teruggehangen. 

Over de Europese vlag is geen opmerking tot bij dienst uitvoering geraakt.  

Uit het protocol blijkt dat de Europese vlag wordt geplaatst bij officiële gebouwen.

Ervan uitgaand dat het kerkhof een “officieel gebouw” is, is het dan ook aangewezen dat de Europese vlag hier voorzien wordt.

De dienst zal ervoor zorgen dat de Europese vlag mee voorzien wordt bij de volgende ophanging.

ONDERWIJS:

1. Hoever staan de onderhandelingen met het GO m.b.t. overname 't Schoolhuis? Graag een stand van zaken (data van overlegmomenten + uitkomst).

2. Klopt het gerucht dat GO ook BuBao Moza-ik wenst over te nemen?
 3. Wordt er ook nog met vzw VKO gepraat? Zo ja wanneer is er overleg gepland?

Antwoord CBS :

Vraag 1 :

Data van overlegmomenten met het GO : 

  • 8/7/2020 eerste verkennend gesprek 
    1. Uitkomst : voorstelling van beide partijen + thema’s worden vastgelegd die aan bod zullen komen tijdens de onderhandelingen : 
      • Vorm en tijdstip van overname 
      • Onderwijsorganisatie 
      • Personeel
      • Gebouwen
      • Infrastructuur en uitrusting
      • Financiële toestand
      • Pedagogische begeleidingsdienst – begeleidend CLB
      • Leerlingenvervoer en schoolmaaltijden 
  • 4/9/2020 bespreking financiën ‘t Schoolhuis met financieel directeur van de gemeente, Bart Verdoodt en financieel directeur Isabelle Moreels (GO) en Christel Ringoot, adjunct-algemeen directeur 
    1. Uitkomst : vragen van GO worden beantwoord en cijfergegevens van de laatste 4 jaar van ’t Schoolhuis worden bezorgd aan de financieel directeur van het GO
  • 10/9/2020 tweede overleg met concrete vragen voornamelijk betreffende de financiën en afspraak tot plaatsbezoek
    1. Uitkomst : financiën van ’t Schoolhuis worden verder besproken 

Datum plaatsbezoek wordt vastgelegd 

  • 22/9/2020 plaatsbezoek aan gebouw ’t Schoolhuis + tuinbouwafdeling 
    1. Uitkomst : zowel de gebouwen aan de Schoolstraat als de tuinbouwafdeling worden bezocht
  • 16/11/2020 derde overleg 
    1. Uitkomst : thema’s uit eerste overleg worden hernomen en waar mogelijk reeds voorstellen gedaan tot overeenkomst
    2. Vorm en tijdstip van overname 
      • Streven naar een overname tegen 1 september 2021
      • Vorm van overname = overname door een ander schoolbestuur, van een ander onderwijsnet binnen het gesubsidieerd onderwijs dat niet gepaard gaat met een fusie 
      • Beslissing moet genomen worden door de gemeenteraad vóór 31 maart 2021
    3. Onderwijsorganisatie 
      • Huidig onderwijsaanbod wordt gegarandeerd minstens gedurende 5 jaar. 
    4. Personeel
      • Overdracht gesubsidieerd personeel
      • Geen overdracht van niet-gesubsidieerd personeel
      • Contracten van busbegeleiders per schooljaar ; intentie om zelfde personen te behouden
    5. Gebouwen
      • Voorstel om de gebouwen (inclusief grond en serre) ter beschikking te stellen aan het GO via een erfpachtovereenkomst van 66 jaar.
      • Gebouw moet blijvend gebruikt worden voor onderwijsdoeleinden 
    6. Infrastructuur en uitrusting
      • Inventaris werd overgemaakt : toestand 31/12/2020
      • Overname nog te onderhandelen 
    7. Financiële toestand
      • Cijfers van de laatste 4 jaar werden overgemaakt
    8. Pedagogische begeleidingsdienst – begeleidend CLB
      • Materie wordt nog besproken met Nick Crombé en afgevaardigde van het GO
      • Contract CLB is jaarlijks opzegbaar
    9. Leerlingenvervoer en schoolmaaltijden 
      • Go engageert zich om verder leerlingenvervoer aan te bieden
      • Het aanbieden van warme maaltijden wordt nog bekeken

 Vraag 2 :

Een overname van MOZA-IK is niet ter sprake gekomen.

Vraag 3: 

Laatste overleg met vertegenwoordigers van schoolbestuur van VKO dateert van 3 juli 2020.

Cijfergegevens werden overgemaakt aan de Raad van Bestuur van het VKO door onze financieel directeur aan het VKO.

Nadien : geen feedback meer gekregen van VKO

Geen verder overleg gepland. 

Vraag zal gesteld worden aan VKO of er nog interesse is en of er verder overleg wenselijk is. 

VRAGEN LUC DE RIDDER :

1) Op de GR van oktober vroegen we hoe mensen in financiële moeilijkheden of gezinnen met kinderarmoede die geen "gekende cliënten" zijn worden opgespoord om ze te helpen.  Heeft het OCMW daarvoor bij de Kruispuntbank voor de Sociale Zekerheid de lijst van de personen van onze gemeente die in tijdelijke werkloosheid zitten of een verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering krijgen, opgevraagd? Heeft het OCMW bij het Vlaams Agentschap Opgroeien (Kind & Gezin) de lijst van onze gemeente met gegevens over de gezinnen met kinderarmoede opgevraagd? Gaat het OCMW m.a.w. met dergelijke lijsten aan de slag en zijn er hierdoor aanmerkelijk meer inwoners opgespoord die ondersteuning behoeven in vergelijking met de 'gekende cliënten'?

In het antwoord hierop werd onder meer aangegeven dat "de lijsten zijn opgevraagd maar zijn pas beschikbaar tegen eind oktober. Als de lijsten beschikbaar zijn, kan er beslist worden om bijvoorbeeld deze personen collectief aan te schrijven met de melding welke hulp er kan geboden worden". Ook werd geantwoord: "Vermits de lijsten nog niet beschikbaar zijn, werd hiermee nog niet aan de slag gegaan en is het aantal cliënten nog niet gestegen in vergelijking met de gekende cliënten. Er is wel een verschuiving van de problematieken merkbaar ; er zijn meer cliënten met psychologische problemen en depressies."

Vraag: intussen zou de gemeente al een maand over de lijsten moeten beschikken. Wat zijn de vaststellingen? Hoe schat men, ook buiten die lijsten om, de toename van armoede voor onze gemeente in? Werd reeds een stijgend aantal dossiers schuldbemiddeling vastgesteld of niet? 

Antwoord CBS : 

We hebben de lijsten inderdaad doorgekregen, de personen worden overlopen tijdens teamvergaderingen om na te gaan of deze mensen toch niet gekend zijn, zonder dat er al financiële hulp geboden wordt.

Aantal belangrijke punten

  • Privacy  dient gewaarborgd te blijven, het is dus niet mogelijk deze mensen individueel te contacteren,  
  • Dienstverlening blijvend kenbaar maken, op website gemeente, 
  • Er is zeker een stijging van het aantal cliënten merkbaar, de personen die recht hebben op een aanvullend leefloon stijgt,  het aantal personen die in schuldhulp wensen te komen stijgt eveneens.
  • Het is een vaststelling dat het mee helpen zoeken naar een oplossing voor de woonnood één van de meest prioritaire doelstellingen van de komende maanden zal zijn.
  • Er is een stijging van het aantal personen die naar de voedselbedeling komen,  dit is verontrustend maar tevens geruststellend.  De dienstverlening binnen de gemeente is gekend, het sociaal huis is heel laagdrempelig.
  • De start van de sociale kruidenier zal hier nog meer duidelijkheid in brengen ( is voorzien voor januari 2021)
  • Er wordt samengewerkt met andere lokale actoren van Huis van het Kind. De scholen en kind en gezin zijn zeer geëngageerde partners, ook zij brengen zorgwekkende situaties aan.  Hier wordt over de diensten heen samen aan gewerkt.
  • Met de Covid middelen die ons toegekend zijn, krijgen deze maanden heel wat mensen een steuntje in de rug, dit maakt dat zij de komende maand toch ook wat meer budget hebben om de spenderen (  een aantal acties worden deze maand uitgerold)

Vaststelling: 

we zijn er ons van bewust dat de armoede binnen de gemeente zich meer verspreid.  De problemen situeren zich niet meer binnen een bepaalde doelgroep ( werklozen, leefloongerechtigden, daklozen)  maar zijn meer verspreid onder alle burgers.

Huisvesting is één van de meest prioritaire problemen.

De lage drempel van het sociaal huis, de grote toegankelijkheid ook nu in deze covid periode maakt wel dat burgers zich gehoord voelen, ze kunnen nog altijd terecht.  Nieuwe dossiers worden altijd binnen de week behandeld, er wordt niet met wachtlijsten gewerkt.   dit is nog altijd één van de belangrijkste pijlers voor een geestelijke gezondheid.  

 2) In het voorjaar vroeg ik aan het college om ons op de hoogte te houden van de besprekingen in de vervoersregio Vlaamse Rand, bijv. door het bezorgen van de verslagen. Behoudens vergissing werden we hierover nog niet geïnformeerd. 

Vraag: Wat zijn de belangrijkste conclusies tot nu toe wat betreft het aanbod aan openbaar vervoer in Opwijk? In eerste instantie, in 2019, zag het er naar uit dat er een duidelijke verschuiving zou gebeuren van het aanbod in het buitengebied naar de directe rand rond Brussel. Dat zou zijn oorsprong vinden in de betrachting om een lijnvoering uit te werken die meer “vraag-gestuurd” dan “aanbodgestuurd” is. Ik weet niet of Opwijk tot de directe rand rond Brussel gerekend wordt en nadeel zou ondervinden van die verschuiving. Het zgn. Vervoer op Maat zou voor aanvulling moeten zorgen (op kernnet en aanvullend net). Daartoe werden alle gemeenten gevraagd om via een digitale kaart aan te geven hoe en welk vervoer op maat ze volgens hun lokale vervoersnoden nodig of wenselijk achten. In de Vervoerregio Vlaamse Rand zou op 18 maart de ontwerpkaart met de input van de lokale besturen afgerond worden en gekoppeld worden aan een budgetraming. Hoe is dit afgelopen wat Opwijk betreft?

Antwoord CBS : 

Door de coronamaatregelen verlopen de besprekingen minder vlot en zijn alle vooropgestelde data opgeschoven. Een budgetraming is er nog niet opgemaakt.

  • Lijn 23-24 is toegewezen aan Vervoerregio Vlaamse Rand

Concreet voorziet het OV-net 2022 voor Opwijk in een aanpassing van de huidige lijnen 23 (dendermonde-opwijk-asse) en 24 (dendermonde-nijverseel-asse) waarbij de nieuwe lijn een combinatie is van 23 en 24 : vanuit Lebbeke via Plezantenhof naar station Opwijk en verder via Karenveldstraat – Droeshoutstraat naar Steenweg: functioneel net. 

  • De Lijn 41 (42–43-44) is toegewezen aan Vervoerregio Aalst.   

De lijnen blijven behouden en behoren tot het aanvullend net en functioneel net.

  • De zones die niet bereikt worden met het openbaar vervoer worden opgenomen in het “vervoer op maat”. Hoe het vervoer op maat verder uitgewerkt zal worden, is nog niet beslist. Budget voor de uitwerking is nog niet vastgelegd.

Wij ontvangen geen verslagen van de vervoersraad.

I.v.m. het openbaar vervoersnet werden de documenten met betrekking tot Opwijk op het college geplaatst van 23 november 2020.