De verwaarlozing van woningen en gebouwen op het grondgebied van de gemeente moet worden bestreden om de verloedering van de leef- en woonomgeving tegen te gaan. Het beleid met betrekking tot verwaarloosde woningen en gebouwen wordt overgeheveld van het Vlaamse naar het gemeentelijk niveau, de gewestelijke registratie en heffing worden volledig opgeheven. Het is wenselijk dat op het beschikbare patrimonium voor wonen op het grondgebied van de gemeente optimaal benut wordt.
De werkwijze van Wonen-Vlaanderen wordt integraal en ongewijzigd overgenomen. 3Wplus heeft in samenwerking met de gemeente een ontwerp reglement verwaarlozing en ontwerp technisch verslag opgemaakt. Een technisch adviseur van 3wplus zal de technische controles op het terrein uitvoeren.
Belastingen dienen steeds voor een bepaalde periode vastgesteld te worden.
Grondwet - artikel 170 §4 van de grondwet;
Gemeentedecreet van 15 juli 2005, met latere wijzigingen;
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
De beslissing van de gemeenteraad betreffende verwaarlozing - gemeentelijk reglement van 19 december 2017 wordt opgeheven op 31 december 2019.
De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement van verwaarloosde woningen en gebouwen goed voor de dienstjaren 2020 - 2025. Dit reglement gaat in op 1 januari 2020.