Dit reglement bepaalt de retributies die de meerkost voor de administratie vergoeden voor de invordering van schulden wanneer de debiteur duidelijk onwillig is. Het betreft vermijdbare kosten die de wanbetaler door eigen nalatigheid en inertie heeft veroorzaakt. Het is evident dat de debiteur zelf de gevolgen draagt van zijn eigen handelen of het gebrek daaraan.
De reële kosten van gerechtsdeurwaarders en aangerekend door andere administraties, bijvoorbeeld voor het nemen van hypothecaire inschrijving worden op grond van de wettelijke voorziene princiepes doorgerekend.
Daarnaast geldt evenwel ook de meerkost voor de administratie en dus onrechtstreeks voor de belastingbetaler, bestaande uit materiaal (papier, inkt, enveloppes, .. ) en personeelskost (opzoekingen, opmaak documenten, opvragen attesten, samenstellen adviezen, ...). Afhankelijke van de toegepaste procedure worden meer complexe, tijdrovende en arbeidsintenseieve handelingen van de administratie verwacht. Wanneer de gemeente dergelijke procedures niet zou voeren, zou dit een gevoel van straffeloosheid tot gevolg hebben dat een doortastend en correct beleid in de weg zou staan.
Er wordt voorzien in de volgende tarieven die in verhouding staan tot de complexiteit van de te voeren procedures.
1ste aanmaning: gratis
2de en 3de aanmaning: € 20,0
aanmaning bij niet naleven van afbetalingsplan : € 20,0
opmaak dwangbevel na uitvoerbaarverklaring / fiscaal dwangschrift : € 30,0
derdenbeslag: € 50,0
nemen hypothecaire inschrijving: € 50,0
De gemeenteraad keurt het retributiereglement debiteurenbeheer - inningskosten vorderingen - goed voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025.