Bij de aanleg van verlaagde stoepen in de Kloosterstraat is een gedeelte van de riolering ingezakt. De gemeente heeft, na afspraak met Riopact, de aannemer van de wegeniswerken deze riolering laten herstellen. Na herstel van de riolering loopt deze echter nog steeds niet goed af. De gemeente Opwijk vermoedt dat de riolering in slechte staat is ook al hebben ze hier verder nog geen problemen gehad. Er wordt beslist om een camera-inspectie met nodige bijstand van een ruimer uit te voeren. Deze ruiming werd uitgevoerd. De riolering is in zeer slechte staat aan de kant van het klooster. Er werd een raming opgemaakt om deze te vervangen. (60.000€ rioleringswerken en 95.000€ wegenis). De buizen zijn heel erg aangetast. Sommige buizen zijn volledig weg. Dit dient aangepakt te worden.
De werken kunnen uitgevoerd worden met een raamcontractor. Het project wordt aanzien als een investeringsproject en kan afgeschreven worden over meerdere jaren. De gemeente geeft haar akkoord om de werken uit te voeren.
De nieuwe riolering in de Kloosterstraat zal in de rijweg geplaatst worden, de oude riolering zal worden opgespoten. De nieuwe riolering ligt ondiep. De diepteligging kan echter niet gewijzigd worden omdat er afwaarts moet aangesloten worden op een bestaande ondiepe riolering.
De herstelling van de riolering zal uitgevoerd worden door aannemer Lievens als een uitbreiding van het project Ringlaan-Hollestraat. Normaal gezien was dit werk voorzien onmiddellijk na afwerking van de Hollestraat. Doordat er nog aanpassingen moeten gebeuren aan de nutsleidngen zal het werk pas in uitvoering gaan in de loop van januari 2020.
Door dit werk toe te wijzen aan Lievens als uitbreiding van een bestaand project (minimis-regel) vermijden we dat er een prijsbevraging moet georganiseerd worden. Op die manier kan alles sneller in uitvoering gaan.
Bovendien is het zo dat Aquafin opdrachthoudend bestuur is en zij moeten toezien op de naleving op de wetgeving op overheidsopdrachten. Bijgevolg ligt de aansprakelijkheid voor de keuze van het volgen van dergelijke procedure bij hen.
Art. 38/4 De minimis-regel
Een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden doorgevoerd indien het bedrag waarmee de wijziging gepaard gaat lager is dan elk van beide volgende bedragen:
1° de drempel voor de Europese bekendmaking; en
2° tien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor leveringen en diensten en vijftien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor werken. Wanneer een aantal opeenvolgende wijzigingen plaatsvinden wordt het in het eerste lid bedoelde bedrag bepaald op basis van de netto-cumulatieve waarde van de opeenvolgende wijzigingen.Voor de berekening van het in het eerste lid 2°, bedoelde waarde van de aanvankelijke opdracht wordt, voor zover de opdracht een indexeringsclausule bevat, de geactualiseerde waarde als referentiewaarde gehanteerd. De wijziging mag de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst evenwel niet veranderen.
De gemeenteraad keurt de kostprijsraming ten bedrage van € 162.095,80 goed voor het vernieuwen van de riolering in de Kloosterstraat.