Terug
Gepubliceerd op 19/12/2019

2019_GR_00222 - Belastingen - Belastingreglement op de tijdelijke of permanente inname van het openbaar domein met het oog op de verkoop van goederen voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 17/12/2019 - 19:00 Zaal Satijn - WZC De Oase
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick De Smedt, Albert Beerens, Lutgard Van der Borght, William Engels, Johan Deleu, Jan Couck, Marijke De Vis, Joske Vermeir, Inez De Coninck, Jeroen Eenens, Els Van Buggenhout, Annelies De Pauw, Luc De Ridder, Wouter Van Driessche, Roland Mortier, Floris Van den Broeck, Els Van Gucht, Evelien Beeckman, Willem De Pauw, Jasper Baeyens, Linda Verbesselt, Bert De Wel, Eliane Laurent, Katleen Biesemans

Secretaris

Katleen Biesemans

Voorzitter

Patrick De Smedt

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00222 - Belastingen - Belastingreglement op de tijdelijke of permanente inname van het openbaar domein met het oog op de verkoop van goederen voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Patrick De Smedt, Albert Beerens, Lutgard Van der Borght, William Engels, Johan Deleu, Jan Couck, Marijke De Vis, Joske Vermeir, Inez De Coninck, Jeroen Eenens, Els Van Buggenhout, Annelies De Pauw, Luc De Ridder, Wouter Van Driessche, Roland Mortier, Floris Van den Broeck, Els Van Gucht, Evelien Beeckman, Willem De Pauw, Jasper Baeyens, Linda Verbesselt, Bert De Wel, Eliane Laurent, Katleen Biesemans
Stemmen voor 18
Eliane Laurent, Evelien Beeckman, Els Van Gucht, Annelies De Pauw, Linda Verbesselt, Inez De Coninck, Jan Couck, Johan Deleu, Joske Vermeir, Albert Beerens, William Engels, Els Van Buggenhout, Floris Van den Broeck, Wouter Van Driessche, Roland Mortier, Patrick De Smedt, Bert De Wel, Willem De Pauw
Stemmen tegen 3
Jeroen Eenens, Lutgard Van der Borght, Jasper Baeyens
Onthoudingen 2
Luc De Ridder, Marijke De Vis
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00222 - Belastingen - Belastingreglement op de tijdelijke of permanente inname van het openbaar domein met het oog op de verkoop van goederen voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 - Goedkeuring 2019_GR_00222 - Belastingen - Belastingreglement op de tijdelijke of permanente inname van het openbaar domein met het oog op de verkoop van goederen voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De financiële toestand van de gemeente.

Regelgeving bevoegdheid

Art. 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur: Bevoegdheid gemeenteraad (niet toe te vertrouwen aan college) - gemeentebelastingen en retributies
<p>Artikel 41 &sect;1 14&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 wordt er een belasting gevestigd op de tijdelijke en permanente  inname van het openbaar domein met het oog op de verkoop van goederen.

Artikel 2

Met de term permanente inname wordt bedoeld :

De ononderbroken inname van het openbaar domein gedurende meer dan 30 dagen.  Vanaf een permanente inname van 30 dagen wordt het jaartarief aangerekend. 

Met de term tijdelijke inname wordt bedoeld: 

Elke inname van het openbaar domein minder dan 30 dagen.  Per begonnen dag wordt het dagtarief aangerekend.

Met de term verkoopskraam wordt bedoeld: 

Iedere opstelling (kraam, tent, wagen, luifel, automaat, installatie, … ) waarbij goederen te koop worden aangeboden of verkocht worden of met een commercieel doel aangeboden worden.

Artikel 3

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die de aanvraag tot inname van het openbaar domein doet.

De aanvrager, de eigenaar, de huurder  of de uitbater zijn hoofdelijk aansprakelijk (solidair en in solidum) voor de betaling van de belasting.

Artikel 4

De belasting wordt als volgt vastgesteld :

oppervlakte

Tarief/dag

=

tijdelijke inname

Tarief/jaar

=

permanente inname

 

€ 2,5

€ 100

> 1 en < of  = 5 m²

€ 5

€ 500

> 5 en < of  = 15 m²

€ 15

€ 1.000

> 15 en < of  = 50 m²

€ 25

€ 1.500

>50 m²

€ 30

€ 2.000

 

   

 Deze bedragen worden elke dienstjaar aangepast aan de gezondheidsindex van december van het jaar voorafgaand aan het dienstjaar. Als basis geldt de gezondheidsindex van december 2013.

Deze bedragen worden steeds afgerond naar het dichtstbijzijnde gehele getal.

Artikel 5

Van de belasting zijn vrijgesteld: 

  • Terrassen horende bij een horecazaak.  (Een vergunning blijft wel vereist)
  • Verkoopskramen opgesteld in het kader van een door de gemeente georganiseerde of toegelaten markt, evenement of kermis. (ander reglement is van toepassing)

Artikel 6

De belastingplichtige is gehouden  30 dagen voor de inname van het openbaar domein een aanvraag in te dienen bij het college van Burgemeester en schepenen.  Deze aanvraag wordt  gelijkgesteld met een aangifte en bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van de aanslag,  (oppervlakte, plaats, tijdstip, duur, ..).

Artikel 7

De inname van het openbaar domein tijdelijk of permanent met het oog op de verkoop van goederen, blijft buiten in het kader van georganiseerde markten, steeds onderworpen aan een vergunning van het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 8

Bij gebreke van een aangifte of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige  aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het  recht  van bezwaar en beroep.

 Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het  college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag  is gebaseerd evenals  de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag  van de belasting.

 De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen ingaand de  derde werkdag volgend op de datum van verzending van een berekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

Artikel 9

De overeenkomstig artikel 8 ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 50 %, het bedrag van deze verhoging wordt eveneens ingekohierd. 

Artikel 10

De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat periodiek vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. 

Artikel 11

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

 De belastingplichtige kan een bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaarschrift moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend, en worden gemotiveerd. De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging.

Deze indiening, moet op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op datum van verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn vermeld staat.

Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.

Tegen de beslissing van het college van burgemeester en schepenen kan beroep worden ingesteld bij de fiscale rechtbank van eerste aanleg te Brussel.

Artikel 12

Deze belasting gaat in op 1 januari 2020